Keskustelun virittäminen

Off

erityisopetusKeskustelun virittäminen on voi olla vaikeaa huolimatta siitä, onko ryhmässä erityisopiskelijoita vai ei. Keskustelun helpottamiseksi ryhmän voi jakaa pienempiin ryhmiin. Tämä myös siksi, että ujoimmatkin saavat äänensä kuuluville.

Myös aroista aiheista saa aikaan keskustelua, kun siihen liitetään hieman pelillisyyttä. Seksuaalisuutta käsittelevillä tunneilla voi esimerkiksi käydä yhdessä läpi aihepiirin asiat, jonka jälkeen opiskelijat jaetaan pareihin. Opiskelijat saavat nipun lappuja, joissa jokaisessa on jokin tunnilla käsitelty asia tai termi. Opiskelijoiden on Alias-pelin sääntöjen mukaisesti selitettävä parilleen, mikä sana on kyseessä niin, että kyseistä sanaa ei saa mainita.

Arvoja ja eri ihmisille arvostettavia asioita voi myös harjoitella pelillisesti. Tähän tarvitaan lappuja, joihin on kirjoitettu erilaisia arvoja, ihanteita ja tavoiteltavia asioita. Sen jälkeen jaetaan jokaiselle opiskelijalle viisi lappua. Tämän jälkeen opiskelijat voivat vaihtaa lappuja keskenään tai opettajan pöydällä olevasta arvokaupasta niin, että lopuksi jokaisella on kädessään viisi itselle tärkeää arvolappua. Vaihtokauppojen jälkeen jokainen opiskelija selittää muille, mitä kyseinen asia juuri hänen elämässään tarkoittaa ja miksi se on tärkeä. Tällä tavoin vaikeasti ymmärrettävä asia (tässä tapauksessa arvot) tulee ymmärretyksi ja samalla huomataan, että eri ihmiset arvostavat erilaisia asioita.

Ajankohtaisista aiheista voi virittää keskustelua niin, että lappuihin on kirjoitettu jokin uutisasia yhdellä sanalla. Pienissä ryhmissä opiskelijat selittävät, mihin uutiseen sana liittyy ja mistä uutisessa oikeastaan on kyse.

Keskustelua voi herättää myös niin, että lappuihin on kirjoitettu kysymyksiä. Opiskelijat ottavat vuorotelleen nipusta yhden kysymyksen, johon he vastaavat ensimmäisinä. Tämän jälkeen muut ryhmäläiset vastaavat samaan kysymykseen. Kysymyksellä voi toisinaan olla helpompi herättää keskustelua kuin edellä esitetyillä sanoilla tai termeillä.