Jännittäjien tukiryhmä

Off

erityisopetusJoillakin opiskelijoilla esiintymiseen ja muihin sosiaalisiin tilanteisiin liittyvä jännitys on niin suurta, että se vaikeuttaa opintoja ja jokapäiväistä elämää. Vertaistukiryhmän tavoitteena on löytää keinoja jännittämisen hallintaan. Ryhmä kokoontuu joka syksy viikoittain kahdeksan viikon ajan. Ryhmään valitaan haastattelun kautta 6–8 osallistujaa oppilaitoksen eri koulutusaloilta.

Ryhmätapaamiset kestävät kerrallaan puolitoista tuntia.  Tavoitteena on lisätä ymmärrystä jännittämisestä, jotta sitä voi oppia hallitsemaan. Itsetuntemus-, rentoutus- ja muiden harjoitusten avulla pyritään löytämään erilaisia selviytymiskeinoja jännittäviin tilanteisiin. Jännittämisen hallinnassa tärkeää on myös vertaistuki, joka toteutuu hyvin jännittäjien ryhmässä. Opiskelijat ovat helpottuneita, kun huomaavat että eivät ole yksin ongelmansa kanssa. Lisäksi he oppivat toinen toisiltansa. Monilla ryhmäläisillä jännittäminen on vähentynyt selvästi ryhmäkokemuksen myötä.

Ryhmässä käytetään apuna Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön julkaisemaa opasta Jännittäminen osana elämää – opiskelijan opas.

Opas on luettavissa verkossa tästä linkistä »

Lisätietoja:
Anne Syvälahti, psykologi, Turun AMK