Eriyttäminen matematiikassa

Off

erityisopetusOpetuksen yksilöllistämiseen tähtäävään eriyttämiseen on olemassa useita erilaisia keinoja, joista opettaja voi valita aina tilanteeseen sopivimman. Seuraavassa on esitetty matematiikan opetuksessa kokeiltuja hyväksi havaittuja eriyttämistapoja.

 

Lastentarha

Eriyttämisen tavoitteena voi olla rauhoittaa luokkatilannetta sekä motivoida eritasoisia opiskelijoita. Idea ns. lastentarhaluokasta Turun ammatti-instituutissa lähti Bovalliuksen erityisopettajan antamasta konsultointiavusta.

Opiskelija valitsee jokaisen kaksoistunnin alussa, haluaako hän opiskella opettajajohtoisesti. Jos ei, hän siirtyy ns. lastentarhaluokkaan, jossa olemisesta ei tule poissaoloja. Lastentarhassa opiskelijan toimintaa ei ole rajoitettu. Kokeilun aikana opiskelijat mm. nukkuivat, pelasivat tietokoneella, kuuntelivat musiikkia, tekivät matematiikan ja muiden aineiden tehtäviä, meikkasivat ja pelasivat korttia. Huolimatta siitä, osallistuiko opiskelija opetukseen vai lastentarhaan, kurssikoe oli kaikille sama. Samoin tehtävävaatimukset.

Opiskelijoilta kerätyssä palautteessa kokeilu sai kiitosta lisääntyneen työrauhan takia. Myös opettajan keskeytyksien vähenemiseen opiskelijat olivat tyytyväisiä. Osa opiskelijoista myös koki, että sai enemmän ohjausta opettajalta.

Lisätietoa:
Päivi Toivonen, matemaattisten aineiden opettaja, Turun ammatti-instituutti
etunimi.sukunimi@turku.fi

 

Tukiopetusta yksilöllisesti

WinNovassa on kokeiltu yksilöllisesti toteutettavaa matematiikan tukiopetusta, jossa opettaja otti opiskelijan omaan työhuoneeseensa tekemään matematiikan tehtäviä. Tehtäviä oli mittava määrä, helpoista perustehtävistä suhteellisen vaativiin. Opiskelija ohjattiin tekemään tehtäviä siinä järjestyksessä mitä osaa. Aina kun opiskelija ei osannut tehtävää, hän laittoi tarralipun paikkaan ja eteni seuraavaan. Kun tarralappuja oli riittävästi, opettaja kävi ongelmakohdat yhdessä opiskelijan kanssa läpi ja he ratkaisivat tehtävät yhdessä.

Yksilöllistä tukiopetusta kokeiltiin opiskelijan kanssa, jonka oli vaikea keskittyä opiskeluun luokkatilanteessa. Tukiopetuksen lähtökohtana oli, että opiskelija ei enää sano ”en osaa näitä”.

Esitetyn kaltainen tukiopetustilanne on mahdollinen silloin, kun opettajalla on siihen riittävästi aikaa esimerkiksi muiden paperitöiden ohessa. Kovinkaan pysyväksi tukimuodoksi ei järjestely taivu, mutta soveltuu opettajasta riippuen varhaiseen puuttumiseen.

 

Työkalupakki matemaattisten aineiden eriyttämiseen

Erilaisia uusia ideoita metsästäessä kannattaa joskus lähteä merta edemmäs kalaan, jolloin saalis voi yllättää. Esimerkiksi perusopetuksen puolella on kehitetty eriyttämiseen materiaalia, jotka soveltuvat joko itsessään tai vähän muokaten myös toisen asteen koulutukseen.

Yhtenä esimerkkinä on Jukka Rahkosen kokoama matematiikan, fysiikan ja kemian eriyttämisen työkalupakki, jossa eriyttämistavat on esitetty mahdollisimman konkreettisesti. Ja mikä parasta, työkalupakin saat koneellesi tästä »