Eri aineiden yhdistäminen opetuksessa

Off

erityisopetusWinNovan ammattistartilla käytössä oleva ihmisen anatomian opetus on esimerkki siitä, miten eri tavoin jotain asiaa voi opettaa ja miten yhden teeman ympärille voi liittää useita oppiaineita.

Elimistön opetuksen voi aloittaa niin, että jokainen opiskelija piirtää A3-kokoiselle arkille ihmisen ääriviivat tai kuva annetaan monisteena. Vaihtoehtoisesti tehtävän voi tehdä ryhmässä niin, että tarvikkeena on tarpeeksi iso paperirulla, josta leikataan sopiva pala. Sen jälkeen yksi opiskelija menee makaamaan paperin päälle ja muut piirtävät hänen ääriviivansa paperille.

Tämän jälkeen opiskelijat nimeävät erilaisia ihmisen elimistön osia ja piirtävät ne oikeille paikoille. Vaihtoehtoisesti esimerkiksi sisäelimet voi olla nimettyinä lapuille, jotka liitetään kuvaan. Tässä voi käyttää jokaisen opiskelijan omia vahvuuksia niin, että esimerkiksi taiteellisesti lahjakkaat piirtävät ruumiinosat oikeille paikoille. Tehtävän suorittamiseksi onkin hyvä, että ryhmä on opettajalle tuttu, jolloin ryhmäjakoa voi miettiä etukäteen ja tehtävät voi jakaa kunkin vahvuuksien mukaan.

Tehtävää voi soveltaa eteenpäin niin, että yksi ryhmä tekee tehtävän, kuten edellä on kerrottu, mutta toinen ryhmä kirjaakin elimet ruotsiksi ja kolmas ryhmä englanniksi. Näin tehtävään saadaan liitettyä myös eri kielten opetusta. Valmiit tehtävät laitetaan lopuksi luokan seinälle, josta niitä voi lueskella seuraavien viikkojen aikana.

Tehtävänannossa ja suorittamisessa on hyvä huomioida joidenkin opiskelijoiden herkät tai arat kohdat ja antaa heille sopivia rooleja ryhmässä. Ryhmän ulkopuolelle jääneelle opiskelijalle voi antaa esimerkiksi pienryhmän johtajan tehtävän. Jonkun toisen tehtävänä voi olla vaikkapa etsiä internetistä tietoa siitä, mikä elin kuuluu mihinkin paikkaan. Näin jokaiselle varmasti löytyy sopiva tehtävä.