Atto-aineiden integrointi

Off

erityisopetusAtto-aineiden integrointiin on kehitetty lukuisia eri malleja eri aineyhdistelmin. Integrointia voidaan myös toteuttaa erilaisissa oppimisympäristöissä. Seuraavia malleja on kokeiltu Koulutuskeskus Salpauksen eri koulutusaloilla ja kokeilujen aikana on huomattu, miten atto- ja ammatillisten aineiden yhdistäminen on mahdollistanut opiskelijoiden yksilölliset opintopolut sekä vaihtoehtoiset tavat atto-aineiden suorittamiseen.

Atto-aineiden opetus koko ryhmälle
Koko ryhmän mallissa atto-aineiden opetus toteutetaan työsalissa ammatillisten opintojen yhteydessä hyödyntäen samanaikaisuusopettajuutta. Samanaikaisuusopettajuuden avulla opiskelijat voidaan jakaa pienempiin ryhmiin ja ohjata enemmän niitä, jotka ohjausta tarvitsevat. Sopivia tehtäviä ovat esimerkiksi kone- ja metallialalla englanninkieliset julisteet pajan eteisen seinille, pajan esittely opettajalle englanniksi englanninkielisen pohjapiirustuksen avulla, työkalujen ja koneiden nimikylttejä esille.

Atto-aineiden opetus yksittäiselle opiskelijalle
Yksittäisen opiskelijan mallissa opiskelija suorittaa atto-aineita ammatillisten opintojen yhteydessä. Opiskelijalla on sekä työssäoppimisjaksoja että ammatillisia opintoja oppilaitoksessa. Tarkistuslistan avulla opiskelija ja opettaja käyvät läpi, mitä opiskelija osaa, mitä hän voi näyttää osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta, ja missä tarvitsee erityisesti tukea. Opiskelija kuvaa ja tuottaa tekstiä esimerkiksi mobiililaitteita hyödyntäen.

Atto-aineiden opetus laajennetussa työssäoppimisessa
Atto-aineita voidaan opettaa myös oman oppilaitoksen ulkopuolella laajennetussa työssäoppimisessa. Tällöin osa lähiopetuksesta suoritetaan oppilaitoksessa, osa työssäoppimispaikalla.

Atto-aineiden yhdistämistä työssäoppimiseen on kokeiltu syksyllä 2013 aloittaneiden peruskoulupohjaisten liiketalouden opiskelijoiden ryhmässä. Kokeiluun on tuotettu osaamiskartta ja moduulisuunnitelmaluonnos, joihin voi tutustua tästä »

Lisätietoja:
Merja Rui, Koulutuskeskus Salpaus