Kaikkien ääni kuuluviin – toiminnallisen kuulemisen malli

palaute_ja_kuulemismallitPerinteisestä Webropol-kyselystä poikkeavaa tapaa kuulla opiskelijoita kokeiltiin, kun opiskelijapalveluiden henkilöstö jalkautui luokkiin kartoittamaan opiskelijoiden viihtyvyyttä toiminnallisia menetelmiä käyttäen. Yleisen viihtyvyyden lisäksi kuultiin opiskelijoiden näkemyksiä tiloista, ruuasta, opetuksesta ja kiusaamisesta. Toiminnallisuus toteutui käytännössä monin eri tavoin riippuen mm. vetäjän omasta mielenkiinnosta ja taidoista. Asuntolan ohjaajat kuulivat opiskelijoita viemällä ryhmän keittiöön, jossa leipomisen ja ruuanlaiton lomassa keskusteltiin aiheesta. Erityistä tukea tarvitsevien ryhmässä käytettiin apuna erilaisia mieliala- ja tunnekortteja aiheeseen liittyvien tunteiden ja ajatusten ilmaisemiseen. Yksi suosiota saanut tapa oli opiskelijoiden itsensä järjestämä aihetta käsittelevä virallinen kokous, johon opiskelijat valitsivat keskuudestaan puheenjohtajan ja sihteerin.

Kuulemiskierroksen jälkeen opiskelijoiden kommentit koottiin yhteen aihepiireittäin ja pohdittiin, mitä ehdotuksille voitaisiin tehdä. Opiskelijoiden toiveet viihtyvyyden suhteen olivat loppujen lopuksi hyvin pieniä arkipäivän asioita – käytäville toivottiin lisää tuoleja tai viherkasveja, ruokasaliin maustetelinettä ja vähemmän perunapäiviä. Koska kyselyä ei tehnyt oma opettaja, tuli esille myös toiveita opetukseen liittyvistä asioista.

Kyselyn tehneet henkilöt kiersivät jo parin kuukauden päästä luokissa kertomassa, mitkä toimenpiteet on jo toteutettu, mitkä ovat työn alla ja mitä on kenties mahdotonta toteuttaa. Näin opiskelijoille haluttiin välittää tunne, että he voivat oikeasti vaikuttaa asioihin.

Toteutettu tapa kuulla opiskelijoita oli opiskelijaystävällinen ja opiskelijoille välittyi tunne konkreettisesta vaikuttamisesta. Kynnys kertoa mielipiteitä myös opetukseen liittyvistä asioista madaltui, kun opiskelijapalveluiden henkilöstö toteutti kyselyn oman opettajan sijaan. Oppilaitoksen panostus asiaan kannatti ja opiskelijoita tullaan mahdollisesti kuulemaan toiminnallisesti myös jatkossa.

Lisätietoja:
Annika Dahlström, Bovallius-ammattiopisto Turku