Yhdessä opettamisen malli

yhdessa_opettaminen

Kuvaus ja tavoite:
Tavoitteena on opiskelijoiden oppimistulosten paraneminen liittämällä teoria ja käytäntö toisiinsa. Yhdessä opettamalla on mahdollista ohjata opiskelijaa havaitsemaan eri opintojen sisältöjen vastaavuutta ja asiat ovat näin helpommin omaksuttavissa. Mahdollisuus tukea opiskelijaa lisääntyy ja myös nopeammin edistyville opiskelijoille voidaan antaa heidän kaipaamaansa lisähaastetta.

Turun ammatti-instituutin kotityö- ja puhdistuspalvelujen yhdessä opettaminen on toteutettu niin, että matemaattisten aineiden tunnit on lukujärjestyksessä sijoitettu samaan aikaan ammattiaineiden kanssa. Opiskelijaryhmässä on samanaikaisesti kaksi opettajaa, jotka voivat opettaa ryhmää eri tavoin: ryhmä voidaan jakaa kahtia tai opettajat voivat vuorollaan opettaa koko ryhmää. Samaan aikaan opetettaessa opiskelijan on helpompi ymmärtää, miten teoriatunneilla opiskeltu asia liittyy omaan ammattiin ja omiin työtehtäviin.

Toteuttaminen käytännössä:
Opintojen sisällöt pitää avata tekemisen tasolle. Tällöin nähdään, mitkä sisällöt ovat toisiaan tukevia ja mitä sisältöjä voi ja kannattaa opettaa yhdessä. Mallissa yhdessä opettamisen sisällöt on koottu Moodle-oppimisalustalle kaikkien nähtäville. Alustalle on koottu myös suunnitelma yhdessä opetettujen sisältöjen yhteiseen arviointiin.

Tämän jälkeen tehdään suunnitelma, mihin kohtaan opetuksen aikataulua opinnot sijoitetaan, jotta yhdessä opettamisesta on opiskelijoille mahdollisimman paljon hyötyä.

Sisältöjen suunnittelun ja aikataulutuksen jälkeen suunnitellaan opetuksen toteutus. Tällöin suunnitellaan myös, miten opettajat toimivat yhdessä opetustilanteessa.

Samanaikaisopetuksessa tärkeintä on tuntien suunnittelu. Oppiaineiden tiettyjen kokonaisuuksien sisällöt on avattava ja mietittävä yhdessä, mitkä ovat keskeiset sisällöt ja miten niiden opettaminen samanaikaisesti onnistuu. Aikataulullisesti ratkaiseva tekijä samanaikaisopetuksen suunnittelussa on myös lukujärjestyksen tekijä. Turussa samanaikaisopetuksen suunnittelu alkaa jo keväällä, jolloin vuosisuunnitelmassa esitetään toive, että tiettyjen aineiden opetus järjestetään jonkin tietyn jakson aikana samaan aikaan.

Samanaikaisopetuksen malliin kuuluu myös yhteinen arviointi: opettajatyöpari arvioi opiskelijan osaamista ja kehittymistä yhdessä koko yhteisen opintojakson ajan. Perinteisiä kokeita ei tarvita, kun sekä teorian että käytännön osaaminen on osoitettu opiskeluun liittyvissä työtehtävissä. Tarkemmin yhteinen arviointi on kerrottu seuraavassa videossa.

Katso Juha Pusan haastattelu samanaikaisopetuksesta ja sen arvioinnista:

Kokemukset:
Yhdessä opettamista on toteutettu sekä Turun ammatti-instituutissa että muissa oppilaitoksissa Varsinais-Suomessa. Kokemukset ovat olleet rohkaisevia ja monin paikoin kokeilusta on tullut käytäntö. Opiskelijoiden mielipiteet tukevat käytännön jatkamista.

Malli ei lisää taloudellisia kustannuksia, koska opettajien opetustuntimäärät pysyvät samana. Eri aineiden tunnit vain järjestetään samaan aikaan. Suunnittelu ei poikkea opettajan normaalin opetustyön suunnittelusta ja yhteinen suunnittelu helpottaa omaa työtä myöhemmin.

Yhdessä opettaminen on tehokas keino sekä heikompien että edistyneempien opiskelijoiden tukemisessa. Kahden aikuisen läsnäolo, vuoropuhelu ja yhdessä toimiminen auttavat opiskelijaa näkemään, miten käsiteltävät asiat muodostavat kokonaisuuden.

 

Yhdessä opettamisen malli pähkinänkuoressa »

Moodleen on koottu arviointipaketit sekä puhtaanapidon ja matemaattisten aineiden, että ruuanvalmistuksen ja matemaattisten aineiden arvioinnin tueksi. Arviointipaketit sisältävät samanaikaisopetuksen sisällöt sekä arviointisuunnitelmat:
Puhtaanapidon, matematiikan ja fysiikka-kemian arviointipaketit » (kirjaudu vierailijana)
Ruuanvalmistuksen, matematiikan ja fysiikka-kemian arviointipaketit » (kirjaudu vierailijana)

Lataa esimerkki samanaikaisopetuksen aikataulusta »

Lataa esimerkit samanaikaisopetuksen kokeiluista Lounais-Suomen ammattiopistossa »

 

Lisätietoja:
Juha Pusa, Turun ammatti-instituutti, etunimi.sukunimi@turku.fi

Lue opettajien kokemuksia mallin käytöstä Lupa kokeilla -julkaisusta.