Työssäoppimisen toteutusmalli 4+1

tpt_oppimisen_monet_mallitKeinona parantaa aikuisten maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavassa koulutuksessa opiskelevien työelämätaitoja yhdistettiin heti opintojen alussa oppilaitoksessa tapahtuva opiskelu työssäoppimiseen.  4+1 -toteutusmallin mukaisesti opiskelijoilla on neljä päivää viikossa lähiopetusta koululla ja yksi päivä (perjantai) työssäoppimista. Jotta opiskelijat pääsevät perehtymään paremmin työtehtäviin ja työpaikan sosiaalisiin verkostoihin, edeltää 4+1 -mallin mukaista työssäoppimista kahden viikon yhtenäinen työssäoppimisjakso.

Malli edistää tehokkaasti kielen oppimista ja tuo vaihtelevuutta oppimisympäristöön ja -tapoihin. Kun opiskelijat pääsevät jo varhain työpaikoilla tutustumaan eri ammatteihin, voivat he realistisemmin pohtia ammatillista suuntautumistaan.

Yhteystiedot:
Selene Jokisaari, RASEKO Timali