Toiminnalliset vanhempainillat

kodin_ja_oppilaitoksen_yhteistyo

Kuvaus ja tavoite:
Vanhemmille ja huoltajille järjestetään hotelli-, ravintola- ja catering-alalla toiminnallinen vanhempainilta, jonka tavoitteena on, että opiskelijan kotiväki pääsee tutustumaan oppilaitokseen, opetukseen ja opettajiin ja opiskelijat pääsevät näyttämään osaamistaan. Lisäksi tilaisuudella voi olla jokin teema, esimerkiksi opiskelijoiden mahdolliset jatko-opinnot.

Toteuttaminen käytännössä:
Vanhempainillan suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuvat niin opettajat kuin opiskelijatkin. Tilaisuuden suunnitteluvastuussa ovat ryhmänohjaaja ja ruokatuotannon opettaja, jotka suunnittelevat ajankohdan sekä tarjoilun. Opiskelijat toteuttavat tilaisuuden opettajien ohjauksessa ja toimittavat kutsut kotiin sekä ilmoittautumiset ryhmänohjaajalle. Näin myös opiskelijaa vastuutetaan mukaan. Tilaisuuden aikana opinto-ohjaaja kertoo jatko-opintomahdollisuuksista.

Opiskelijat valmennetaan toimimaan tilaustarjoilutyyppisesti eli he selostavat vierailleen nautittavan aterian, tarjoilevat aterian ja opetuskeittiössä toimiva ryhmä valmistaa ruoan. Salin ja keittiön yhteistyön harjoittelu opettaa seuraamaan kelloa ja aikatauluttamaan ravintolatyön toiminnot.

Huomioitavaa:
Järjestelyissä on hyvä huomioida tarvittavat raaka-aineet sekä tilaisuuden kesto. Kun on kyseessä iltatilaisuus, ei sitä kannata venyttää liian pitkäksi. Tämä tilaisuus kesti 2,5 tuntia.

Lataa tuotekortti »