Tiimipäivät

ryhmayttaminenKuvaus ja tavoite:
Tavoitteena on hyvän ilmapiirin ylläpitäminen toisen vuoden hotelli-, ravintola- ja catering-alan ryhmissä. Opiskelijat on ryhmäytetty ensimmäisenä vuonna, mutta opiskelu ja työnteko vievät usein mennessään opiskelujen edetessä. On tärkeää, että yhteishengen ja hyvän ilmapiirin säilyttämiseksi varataan aikaa vapaamuotoisempaan tapaamiseen läpi opiskelujen. Tiimipäivien aikana tehdään työelämän pelisääntöihin ja tiimin tärkeyteen liittyviä harjoituksia.

Toteuttaminen käytännössä:
Tiimipäivien tunnit sijoitetaan lukujärjestykseen, jotta varmistetaan, että tapaamiselle on aikaa ja opiskelijat pääsevät paikalle. On tärkeää, että tunneilla on vapaamuotoinen tunnelma. Luokassa soitetaan musiikkia pehmeämmän tunnelman luomiseksi. Koska kyseessä on toisen vuoden opiskelijat, jotka ovat olleet jo työelämässä, tapaamisten luonnollinen teema pyörii työelämän ympärillä.

Harjoitukset

Opettaja on kerännyt keskustelunaiheita, joita ovat esimerkiksi työympäristö, tauot, oletukset työelämästä ja oletuksen muutokset sekä oma valmentautuminen työelämään ennen työssäoppimista. Opiskelijat ovat myös itse halunneet keskustella kokemuksistaan työelämässä. Lisäksi keskustellaan tiimityöstä: mikä on tiimin tavoite ja minkälainen on toimiva tiimi.

Mestarikokkien jalanjäljissä -tehtävässä opiskelijat ovat valinneet esikuviaan ja selvitelleet näin kokkien ja keittiömestarien urapolkuja, koulutuksia, saavutuksia sekä ruokafilosofioita. Opiskelijat ovat tutustuneet huippuammattilaisiin tiedonhakua tehdessään.

Tarkastellaan tiimin rooleja Belbinin tiimiroolien jaon mukaan. Jokainen tunnistaa oman roolinsa luettelosta. Keskustellaan eri roolien merkityksestä luokassa ja työpaikalla.
(www2.amk.fi/mater/viestinta_ja_media/ryhmatyotaidot/belbinin_tiimiroolit_12305.html)

Huomioitavaa:
Tiimipäivien aikana teema voi olla mikä tahansa päivästä, tunnelmasta ja opiskelijoiden mielialasta riippuen! Ohjaajan rooli on tärkeä: hän luo leppoisan tunnelman, johdattelee keskustelua sekä varmistaa, että kaikki opiskelijat pääsevät keskustelemaan.

Lataa tuotekortti »