Tehostettu työssäoppimisen ohjaus

erityisopetusTyössäoppimispaikan etsiminen ja työpaikalla toimiminen voivat olla opiskelijalla vieraita asioita, joiden suorittamiseksi tarvitaan lisää tukea. Tehostetun tuen menetelmät itsessään eivät ole uusia, vaan jokainen työssäoppimista ohjaava opettaja on käyttänyt niistä yhtä tai useampaa aina tarvittaessa.

Työssäoppimisprosessin ensimmäisessä vaiheessa opiskelijaa ohjataan, miten työssäoppimispaikkaa haetaan. Osalla erityisopiskelijoita ei ole taitoja tai rohkeutta ottaa itse yhteyttä työpaikkoihin, jolloin yhteydenotossa tuetaan opiskelijaa menemällä hänen kanssaan kysymään työssäoppimispaikkaa. Ennen ensimmäistä työpäivää voi myös käydä opiskelijan kanssa tutustumassa tulevaan työympäristöön, sen sijaintiin ja ihmisiin. Opiskelija on helpompi mennä ensimmäisenä päivänä työssäoppimispaikkaan, kun hän tietää, mihin mennä ja millainen ihminen on siellä häntä vastassa.

Opettaja käy työssäoppimisjakson aikana käväisemässä työpaikalla 2 – 3 kertaa viikossa tarkistamassa, että kaikki sujuu hyvin. Vierailukäynnit voi tehdä myös resurssiopettajan ja työssäoppimista ohjaavan opettajan yhteistyönä.

Tehostettuun ohjaukseen kuuluu myös, että opettaja soittaa tarvittaessa opiskelijalle, joka ei ilmesty työpaikalle. Näin voidaan heti tarttua mahdollisiin ongelmiin.

WinNovan mallin mukaan erityisopetuksen resurssin saanut opettaja tekee työssäoppimisjaksoilla yhteistyötä työssäoppimista ohjaavan opettajan kanssa ja näin opettajilla on riittävästi resursseja käydä työpaikoilla normaalia useammin. Käytäntö onkin toiminut hyvin ja opiskelijat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa tukeen. Tehostetulla tuella on saatu monta sellaista työssäoppimisjaksoa suoritettua, jotka normaaliresurssein olisivat jääneet suorittamatta tai vajaiksi.