Teemavanhempainillat

kodin_ja_oppilaitoksen_yhteistyoKuvaus ja tavoite:
Ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoiden kotiväelle järjestettävän teemavanhempainillan tavoitteena on tukea vanhemmuutta ja samalla tarjota tietoa ajankohtaisista nuorten elämään liittyvistä aiheista. Teemoitetut vanhempainillat toimivat koulutalokohtaisten vanhempainiltojen lisänä koulun ja kodin välisessä yhteistyössä.

Toteuttaminen käytännössä:
Teemavanhempainillan suunnittelussa ovat mukana opiskeluhuoltohenkilöstö ja rehtorit. Järjestäjät suunnittelevat ohjelman, järjestelyt ja markkinoinnin. Markkinointi tapahtuu Wilman kautta, koska se on kätevin tapa ja ilmoittautuminen Webropolin kautta. Vanhempainillan jälkeen tilaisuuteen osallistuneille lähetetään palautekysely Wilman kautta.

Kokemukset:
Vanhempainillat ovat saaneet hyvää palautetta. Vanhempien mielestä toisella asteella ei järjestetä liikaa vanhempainiltoja ja teemallinen tukee yhteistyötä.

Esimerkkejä vanhempainiltojen teemoista:
Kevään 2014 teemavanhempainilta järjestettiin yhdessä Turun ammatti-instituutin ja Turun lukioiden vanhemmille. Vanhempainillan teemana oli nuoren sosiaalinen hyvinvointi ja kehitys. Järjestelykumppaneina illan järjestämisessä olivat Turun kaupungin toisen asteen opiskelijahuolto sekä Kaste-hankkeen Hyvinvoiva lapsi ja nuori -hanke.

Kevään 2015 teemavanhempainilta järjestettiin vain Turun ammatti-instituutin opiskelijoiden vanhemmille, koska ammatillisessa koulutuksessa voimaan tulevat osaamispisteet eivät koske lukiokoulutusta. Osaamispisteiden lisäksi vanhempainillassa kerrottiin opiskeluhyvinvointiin liittyvistä asioista, kuten opiskeluterveydestä ja nuorten näkökulmia aiheeseen.

Lataa tuotekortti »