S2-kielipaja

S2-kielipaja on maahanmuuttajaopiskelijoille suunnattu yksilö- tai ryhmämuotoinen kielituki, joka suunnitellaan opiskelijan henkilökohtaisen tarpeen mukaan. Kielipajassa opiskelija saa tukea vaikeiden asioiden selkokielistämiseen ja tietyn kurssin suorittamiseen tai tarvittaessa pidempiaikaista harjoitusta kielen kehittymiseksi. Koko opintovuoden kestävästä kielipajaopinnosta on opiskelijalla mahdollisuus saada yhden opintoviikon suoritus vapaasti valittaviin opintoihin.

Jokaiselle opiskelijalle tehdään kielisuunnitelma, jonka edistymistä seurataan. Pajassa opiskellaan opiskelijan oman materiaalin pohjalta ja autetaan esimerkiksi kirjoittamisessa, kokeeseen lukemisessa tai ammattisanaston ymmärtämisessä.

Kielipajan toteutus on Turun ammatti-instituutissa vaihdellut eri koulutusaloilla. Toisilla aloilla tuki on yksilöllistä ja se on kohdistettu ensimmäisen vuoden opiskelijoille, joilla usein on vaikeuksia käsitteellisten kurssien suorittamisessa. Toisilla aloilla kielipaja on järjestetty vastaanottotyyppisesti niin, että päivystys on sovittuina aikoina.

S2-kielipajaan liittyen on kokeiltu myös toimintaa, jossa pidemmälle edennyt opiskelija toimii uuden opiskelijan mentorina. Mentorin tehtäviin kuuluu tietty määrä ohjausta kielipajalla sekä ohjata omaa ohjattavaa opiskelijaansa myös oppilaitoksen ulkopuolisiin harrastuksiin esimerkiksi käymällä yhdessä urheilutapahtumassa tai museossa. Annettuaan tietyn määrän ohjausta mentor-opiskelija saa opintoihinsa yhden opintoviikon suorituksen.

Lisätietoja:
Sari Rautiainen, Turun ammatti-instituutti