Rebound-rästipaja

rastipajat

Kuvaus ja tavoite:
Mallin tavoitteena on keskeytyksen ehkäiseminen ja poissaoloihin puuttuminen entistä tiukemmin ensimmäisen vuoden rakennusalan opiskelijoilla. Tarkoituksena on tukea opiskelijan opintojen etenemistä sekä tarjota mahdollisuus poissaolojen korvaamiseen. Rästipajan aikana nuori saa tarvittaessa yksilöllistä tukea ja ohjausta.

Toteuttaminen käytännössä:
Mallissa rebound-rästipajalle ohjatut nuoret kokoontuvat perjantai-iltapäivisin kello 12–16 rästipajan tilaan, jossa heitä ohjaavat rästipajan ohjaaja ja ammattiaineiden opettaja. Ohjaajan tehtävänä on käydä keskusteluja ja teettää opiskelijoilla oppimiseen ja säännölliseen koulunkäyntiin liittyviä harjoituksia. Opettaja puolestaan ohjaa opiskelijoita käytännön töissä.

Mallissa ryhmänohjaajat keräävät ryhmistään ne opiskelijat, joilla on poissaoloja liikaa ja opintoja rästissä. Ryhmän sopiva koko on 10–12 opiskelijaa, mutta mikäli tuen tarvitsijoita on enemmän, voidaan ryhmä jakaa kahtia ja opiskelijat tulevat suorittamaan rästejään vuoroviikoin. Ryhmänohjaaja myös osaltaan markkinoi ryhmää opiskelijoille, joten heidän myönteinen asenteensa vaikuttaa myös opiskelijoiden motivaatioon.

Menetelmä vaatii panostuksena työparin palkkojen lisäksi sen, että oppilaitoksen tai yksikön opettajat saadaan osaltaan mukaan toimintaan. Opettajien rooli on tärkeä opiskelijoiden ohjaamisessa rästipajalle ja pajalla tehtävien rästitehtävien sopimisessa.

Lataa tuotekortti »

Lisätietoja: