RC-autoprojekti JA Mäkiautoprojekti

projektioppiminen

RC-autoprojekti

Kuvaus ja tavoite:
Tavoitteena on lisätä yhteisöllisyyttä ja ryhmätyötaitoja yhteisen projektin kautta. Rc-autoprojektissa ensimmäisen ja toisen vuoden auto- ja kunnossapitoasennuksen opiskelijat rakentavat osana ammatillisia opintojaan kauko-ohjattavan rc-auton. Lisäksi projekti kehittää opiskelijoiden työelämässä tarvittavia ammatillisia taitoja.

Toteuttaminen käytännössä:
Rc-auton rakennusprojekti tapahtuu neljän opiskelijan tiimeissä ja aikaa auton valmistamiseen käytetään noin neljä tuntia viikossa kuuden viikon ajan. Opiskelijat itse suunnittelevat ja tekevät autot opettajan avustuksella ja ohjeistuksella. Projektissa on mukana sekä ensimmäisen että toisen vuoden opiskelijoita, jotta ensimmäisen vuoden opiskelijat saavat tukea pidempään opiskelleilta.
Ennen kuin autot taas puretaan osiin seuraavan opiskelijaryhmän koottavaksi, esittelevät opiskelijatiimit työnsä tuloksia erilaisissa oppilaitoksen markkinointitilaisuuksissa, kuten seitsemäsluokkalaisille järjestettävässä Urapolku-tapahtumassa. Autojen rakentaminen tuo opiskeluun mukavaa käytännönläheisyyttä.

Lisätietoja:
Mikko Hauninen, Turun ammatti-instituutti
etunimi.sukunimi@turku.fi)

Mäkiautoprojekti

Kuvaus ja tavoite:
Tavoitteena on lisätä luokan yhteisöllisyyttä ja ryhmähenkeä yhteisen projektin kautta. Jokainen kone- ja metallialan ensimmäisen vuoden opiskelija osallistuu luokkansa kanssa projektiin, jonka tavoitteena on rakentaa mäkiauto. Keväällä niillä kisataan Turun ammatti-instituutin ns. AmisAjoissa.

Toteuttaminen käytännössä:
Luokkien tehtävänä on itse yhteistyössä suunnitella ja toteuttaa mäkiauto, jota sitten testataan varsinaisissa kisoissa. Mäkiautoa rakennetaan lukuvuoden aikana ja jokainen luokan jäsen pääsee osallistumaan projektiin. Keväällä järjestetään AmisAjot, missä luokat pääsevät esittelemään autojaan sekä kisaamaan. Sekä nopeudella että muotoilulla on merkitystä kisassa. Paikalle kutsutaan yläkoululaisia ihastelemaan opiskelijoiden kätten tuotoksia ja samalla on tarkoitus tehdä koulutusalaa tunnetuksi heille.
Tapahtuma järjestetään yhteistyössä alan yritysten ja muiden yhteistyötahojen, kuten Metalliliiton ja Teknologiateollisuus ry:n kanssa. Virkavaltaakin saapuu välillä paikalle, sillä poliisit osallistuivat kisaan omalla mäkiautollaan vuonna 2013.

Lataa tuotekortti »