Peruskoululaisten ammatillinen retkipäivä

yhteisollisyysSalon seudun ammattiopiston opiskelijat toimivat vertaisopettajina ammattiopistoon tutustuville perusopetuksen 7–9-luokkalaisille. Ennen tutustujien tuloa opiskelijat suunnittelivat opettajan ohjauksessa, miten vierailu käytännössä toteutetaan. Käytännön järjestelyt hoidettiin yhteistyössä perusopetuksen opettajan kanssa.

Ideana oli, että koululaiset pääsevät tutustumaan ammattiopiston koulutustarjontaan tekemällä käytännön harjoituksia alan opiskelijoiden opastamana. Koululaiset pääsivät itse kokeilemaan mm. sähköalan työtehtäviä. Muistoksi päivästä he saivat itse tekemänsä laitteet mukaan kotiin vietäväksi. Peruskoululaisille tilaisuus oli kuin ammatillinen retkipäivä täysihoidon kera.

Päivän toteutuksesta vastanneet ammattiopiston opiskelijat saivat kokemuksesta ohjaus- ja opetuskokemusta ja varmuutta sekä vahvistusta ammatilliselle identiteetilleen. Myös koululaisia paikan päälle kuljettaneet kuljetuspuolen opiskelijat saivat hyvää käytännön harjoittelua. Omalta osaltaan toiminta ennaltaehkäisee väärien valintojen tekemistä, kun koululaiset pääsevät näin tutustumaan koulutusaloihin itseään vain muutamaa vuotta vanhempien alan opiskelijoiden opastamana.

Lisätietoja:
Mervi Leino, Salon seudun ammattiopisto