Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tehostaminen

Off

arviointiKuvaus ja tavoite:
Tavoitteena on saada nopeammin ja kattavammin selvyys opintojen alkuvaiheessa olevien opiskelijoiden osaamisen tunnustamisen määrästä ja opetuksen järjestämistarpeesta jatkossa. Lisäksi tavoitteena on opintojen läpäisyn nopeuttaminen.

Toteuttaminen käytännössä:
Lääkealan perustutkinnon rakenne on muutettu moduuleihin niin, että tunnistamalla ja tunnustamalla aiemmat opinnot saadaan lyhennettyä opiskelun kestoa. Opinto-ohjaajat pyrkivät opintojen alussa saamaan mahdollisimman nopeasti selkoa ryhmänohjaajien avustuksella ryhmien osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tilanteesta. Opinto-ohjaaja vie merkinnät Primus-järjestelmään ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien ja vapaasti valittavien opintojen osalta.

Opintojen tunnistamisen ja tunnustamisen prosessia on pyritty edelleen kehittämään selventämällä eri toimijoiden välistä työnjakoa (ryhmänohjaaja, opinto-ohjaaja, erityisopettaja, aineenopettaja), kertaamalla sovittuja asioita ja tekemällä mahdollisia tarkennuksia. Nopeuttamalla osaamisen tunnistamista ja tunnustamista koulutalossa on pystytty miettimään myös vapaasti valittavien opintojen tarjontaa suhteessa valitsijoiden määrään. Vapaasti valittavien opintojen sijoittelu on muutettu viimeiselle lukukaudelle, jolloin osaamisen tunnustaminen nopeuttaa valmistumista.

Kokemukset:
Käytäntö nopeuttaa opiskelijoiden valmistumista. Oppilaitos pystyy tarjoamaan oikean määrän kursseja suhteessa kursseja tarvitseviin opiskelijoihin.

Lataa tuotekortti »