Oppisopimuskoulutuksen ennakkojakso

oppisopimuskoulutuksen ennakkojakso_kansiOppisopimuskoulutuksen ennakkojakso – Peruskoulusta suoraa työelämään

Toteutusmallin kehittämisen lähtökohtana oli, ettei oppisopimuskoulutukseen osallistuminen saisi lisätä epävarmuustekijöitä nuoren tulevaisuutta ajatellen. Keskeistä oli taata nuorille opiskelupaikka oppilaitoksesta, jos määräaikainen työsuhde oppisopimuksen solmineeseen työpaikkaan päättyisi kesken koulutuksen. Oppisopimuksen ennakkojaksoa pidettiin käytännön työkaluna, jolla nuoren siirtymiskynnystä oppisopimuskoulukseen voidaan madaltaa niin nuoren kuin työantajankin näkökulmasta. Nuorelle ennakkojakso tarjoaa mahdollisuuden tutustua työelämän pelisääntöihin ja työantajalle mahdollisuuden tutustua tulevaan oppisopimustyöntekijään.