Oppimisen edistäminen kirjoittamalla

Off

erityisopetusOppimista voi edistää niinkin yksinkertaisella ja vanhanaikaisella tavalla kuin kirjoittamalla opettajan opettamat asiat muistiin. Kirjoittaminen on hyvä tapa parantaa työrauhaa ja edistää opiskelijoiden keskittymistä. Keskittyminen kirjoittamiseen ja kuuntelemiseen on puolestaan auttanut opiskelijoita selviytymään tentistä paremmin.

Oppitunti on hyvä rytmittää niin, että muistiinkirjoittamisen välissä pidetään taukoja. Tauoilla voi tehdä jotain muuta aiheeseen liittyvää: katsella esimerkiksi opetusvideota ja sen jälkeen keskustella siitä. Tämän jälkeen voidaan jatkaa kirjoittamista. Kirjoittamisprosessi voidaan keskeyttää myös keskustelemalla välillä siitä, mitkä asiat opeteltavasta aiheesta ovat tärkeitä ja mitä kannattaa kirjoittaa muistiin.

Tätä käytäntöä on kokeiltu mm. Ammattiopisto Liviassa, jossa opettaja on käyttänyt kirjoittamista oppimisen tukena oppitunneilla ja antamalla kotiin kirjoitustehtäviä. Kotitehtävistä on saanut lisäpisteitä, jotka korottavat tentin pistemäärää.