Oppilaitoksen yhteistyö metallipajan kanssa

tyopaja_oppimisymparistonaPitkään jatkunut yhteistyö oppilaitoksen ja kaupungin nuorisotoimen pajan välillä on luonut hyvän pohjan edelleen kehittää yhteistyötä, johon perustuen aloitettiin uudenlainen kokeilu kone- ja metalliosaston sekä metallipajan välillä. Uutta aiempaan käytäntöön verrattuna oli erityisesti se, että oppilaitoksen ammatinopettaja on osan työajastaan pajalla. Taustalla oli huoli metallialan opiskelevien keskeyttäjien määrästä.

Lähtökohtana oli tarjota niille opiskelijoille, joiden oppiminen ei perinteisessä luokkamuotoisessa oppimisympäristössä ole edennyt odotetusti, mahdollisuus oppia ammattia erilaisessa oppimisympäristössä pajalla. Opiskelijan runsaat poissaolot tai häiriköinti oppitunnilla ovat esimerkkejä syistä, jotka käynnistävät oppilaitoksen, pajan, opiskelijan ja mahdollisesti hänen kotiväkensä välisen yhteistyön tilanteen ratkaisemiseksi.

Pajajakson alussa opiskelija tutustuu pajan toimintaan ja mikäli hän haluaa tarttua mahdollisuuteen opiskella pajalla, sopii hän yhdessä urasuunnittelijan kanssa käytännön järjestelyistä ja pajajakson oppimistavoitteista. Urasuunnittelija perehdyttää yhdessä pajan henkilökunnan kanssa opiskelijan pajajaksoon, jonka vähimmäispituus on yksi kuukausi. Pajajaksolla tapahtuvan oppimisen pedagoginen vastuu on opettajalla ja arjen sujumisen vastuu pajan työvalmentajalla. Ammattitaitoa täydentävien aineiden opiskelu tapahtuu joko koululla tai opettajan  johdolla pajalla.

Pajajakson päätyttyä kaikki osapuolet arvioivat yhdessä jaksolle asetettujen tavoitteiden toteutumista ja suunnittelevat jatkoa. Vaihtoehtoina on miettiä, jatkuuko pajajakso vai siirtyykö opiskelija jatkamaan opintojaan koululle. Vaihtoehtona on myös palata opiskelemaan koululle asteittain. Onnistunut pajajakso edellyttää paitsi motivoitunutta opiskelijaa myös ennen kaikkea luokanvalvojan ja pajan henkilökunnan perusteellista pohjatyötä, suunnittelua, toimivaa tiedonkulkua ja saumatonta yhetsityötä.

Lisätietoja:
Sari Jansson, Turun ammatti-instituutti