Opiskelijoiden kuuleminen Salon tapaan

palaute_ja_kuulemismallitOpiskelijaryhmistä nimetään 1-2 edustajaa, jotka osallistuvat koulutusjohtajan vetämään keskustelutilaisuuteen. Etukäteen ryhmiä on pyydetty pohtimaan asioita, jotka ovat hyvin ja asioita, joihin puolestaan halutaan muutosta. Keskustelutilaisuudessa käydään opiskelijoiden esille ottamat asiat läpi. Osaan asioista löydetään ratkaisu heti, osa jää selvitettäväksi. Tilaisuudesta laaditaan muistio, johon kirjataan jatkotoimenpiteet. Muistio tallennetaan verkkokansioon, johon myös opiskelijat pääsevät. Tilaisuuden jälkeen ryhmän edustaja käy läpi tilaisuuden asiat oman ryhmänsä kanssa.

Keskustelutilaisuuksia järjestetään vähintään kerran lukukaudessa. Niihin osallistuvat opiskelijoiden ja koulutusjohtajan lisäksi opiskelijahuollon edustajat sekä atk- ja kiinteistöpuolen henkilöstöä.

Toimintatapa antaa opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa oppilaitoksen olosuhteisiin suoraan alan koulutusjohtajan kautta. Opiskelijat saavat kokemuksen, että asioihin voi vaikuttaa ja että oppilaitos kehittyy opiskelijoiden toivomaan suuntaan. Yhteisöllisyys lisääntyy ja tiedonkulku paranee.

Lisätietoja:
Mervi Leino, Salon seudun ammattiopisto