Opiskelijalähtöiset projektit

projektioppiminenProjektit toimivat hyvänä opetusmenetelmänä ja keinona vahvistaa opiskelijoiden valmiuksia toimia oman oppimisensa johtajana. Parhaiten menetelmä sopii toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoiden kanssa toteutettavaksi erityisesti silloin, kun heillä on jo kokemusta opettajan johdolla toteutetuista projektinomaisista työskentelytavoista.

Aidoimmillaan projekti on silloin, kun se perustuu oppilaitoksen ulkopuolisen, työelämää edustavan asiakkaan tarpeisiin ja se toteutetaan tämän kanssa yhdessä. Opettajan tehtävänä on myydä ajatus projektista opiskelijoille ja opiskelijoilla on oltava intoa ottaa haaste vastaan. Ideaalitilanteessa aloite ja projektin aihe tulevat tietenkin opiskelijoilta itseltään. Opettajan rooli vaihtelee projektin edetessä valmentajasta sparraajaan opiskelijoiden ohjaustarpeista riippuen.

Opiskelijaprojektin lyhyt oppimäärä:

  • Mikä on projekti? -teoriaosuus
  • Projektin tavoitteiden määritteleminen
  • Projektisuunnitelman tekeminen
  • Projektin toteuttajatiimi/-t ja osallistujien roolit
  • Minä itse osana tiimiä, oman osaamisen jakaminen
  • Projektin johtaminen ja yhteiset pelisäännöt
  • Opettajan rooli ja tehtävät (läsnäolo, tuki, kannustus, ohjaus, arviointi)
  • Aikataulutettu työsuunnitelma ja tehtävät
  • Projektin toteutus ja välipalaverit
  • Palautepalaveri, itsearviointi ja raportointi

Lisätietoja:
Maija-Leena Haapa-alho, Raseko Naantalin ammattiopisto
etunimi.sukunimi@raseko.fi