Opiskelija oman oppimisensa johtajana

Opiskelija oman oppimisensa johtajana_kansikuvaOpiskelija oman oppimisensa johtajana »

Matka itseohjautuvaksi alansa ammattilaiseksi on pitkä ja monivaiheinen. Matkallaan oppijat tarvitsevat oppimisen näkökulmasta juuri heille sopivan haasteellisia tehtäviä sekä taitoja, tietoa ja itseluottamusta niistä selviytyäkseen. Ennen kaikkea he tarvitsevat oppilaitosten arjessa heidän oppimistaan ohjaavien tukea, kannustusta ja palautetta.Oppilaitoksen tehtävänä on tarjota oppimisen näkökulmasta turvallinen ympäristö, jossa oppijat voivat yrityksen ja erehdyksen kautta kartuttaa tarvittavaa osaamista.

Tähän OPEDA-hankkeen julkaisuun on koottu kuvauksia siitä, miten Varsinais-Suomen ja Satakunnan ammatillisissa oppilaitoksissa tuetaan opiskelijoita kantamaan entistä enemmän vastuuta omasta oppimisestaan.