Mitä on opiskeluhyvinvointi?

yhteisollisyysOpiskeluhyvinvointi-video on tehty Opetushallituksen rahoittamassa Opiskelijahuoltolain toimeenpanon tuki -hankkeessa. Hankkeen toteutettavien toimenpiteiden tavoitteena oli opiskelijoiden hyvinvointia edistävien opiskeluhuollon toimintamallien ja materiaalien kehittäminen, käyttöönotto ja levittäminen. Videota esitettiin mm. Turun ammatti-instituutin koulutaloissa Hyvä olo -rundin yhteydessä.

Turun ammatti-instituutin opiskelijat ja humoristiset (fiktiiviset) opettajahahmot kertovat näkemyksiään opiskeluhyvinvoinnista.

Lyhennetty versio edellisestä, jossa nuoret kertovat näkemyksiään opiskeluhyvinvoinnista

Videot ovat hyvä apu oppitunneilla herättelemään keskustelua opiskeluhyvinvoinnista. Tavoitteena on pohtia opiskeluhyvinvointia ja sitä, miten sitä voitaisiin parantaa.

Käytännön toteutus

1. Katsotaan yhdessä opiskeluhyvinvoinnin video.
  1. Opiskelijat jaetaan kahden tai kolme hengen ryhmiin. Ryhmille jaetaan yksi kerrallaan alla olevat kysymykset, joihin opiskelijat miettivät yhdessä vastauksia.

Kysymykset:

• Mitä on hyvinvointi?
  • Mitä on hyvinvointi koulussa?
  • Mitkä asiat aiheuttavat pahoinvointia koulussa?
  • Mikä koulussa on ollut kivaa?
  1. Vastaukset kootaan taululle kysymys kerrallaan. Lopuksi keskustellaan, miten arjen hyvinvointia ja hyvinvointia oppilaitoksessa voidaan kehittää.
  1. Opettaja tai ohjaaja vie oppilaitoksen hyvinvointia parantavat ehdotukset eteenpäin koulutalon tai oppilaitoksen opiskeluhyvinvointiryhmiin.

Vinkki

Tärkeä osa opiskeluhyvinvointia on viihtyminen opiskeluryhmässä ja koulussa. Vinkkejä ryhmäyttämiseen saat www.ryhmayttaminen.fi -sivulta.