Metallipajayhteistyö

tyopaja_oppimisymparistonaKuvaus ja tavoite:
Tavoitteena on tarjota niille opiskelijoille, joiden oppiminen ei perinteisessä luokkamuotoisessa oppimisympäristössä ole edennyt odotetusti, mahdollisuus oppia ammattia erilaisessa oppimisympäristössä. Jos opiskelijan opinnot eivät etene tai hänellä on muita vaikeuksia opiskelussa, on Turun ammatti-instituutin kone- ja metallialan opiskelijoilla mahdollisuus suorittaa opintoja kaupungin nuorten palveluiden Fendari-työpajassa.

Toteuttaminen käytännössä:
Kun opiskelijan etenemisvaikeudet tunnistetaan, opiskelijan ryhmänohjaaja ottaa yhteyttä oppilaitoksen pajakoordinaattoriin, joka sopii tapaamisen työpajalle kolmen päivän kuluessa yhteydenotosta. Pajakoordinaattori menee yhdessä opiskelijan kanssa työpajalle keskustelemaan mahdollisesta väliaikaisesta siirtymisestä opiskelemaan rauhallisempaan pajaympäristöön.

Kun nuori antaa suostumuksensa, tehdään pajan kanssa vähintään kuukauden mittainen sopimus. Samalla sovitaan seurantapalaveri, jossa katsastetaan opiskelijan ja opiskelujen sen hetkinen tilanne. Työpajajaksoa on mahdollisuus jatkaa tarvittaessa kuukausi kerrallaan.

Opiskelijan opiskelua seurataan tarkasti koko pajajakson ajan. Turun mallissa työpajan ohjaaja lähettää viikoittain koonnin siitä, mitä opiskelijan kanssa on tehty, miten on mennyt ja muita huomioita esimerkiksi opiskelijan ahkeruudesta.

Pajaopintojakson jälkeen opiskelijoilla on mahdollisuus palata oppilaitokseen omaan ryhmäänsä joko suoraan tai porrastetusti. Tällöin opiskelija voi käydä oppilaitoksessa esimerkiksi yhteisten aineiden tunneilla ja muut ajat työskennellä työpajalla. Paluu on suunniteltava tarkkaan, jotta tässä kohtaa ei tule keskeyttämisiä.

Huomioitavaa:
Ryhmänohjaajan ja pajan henkilökunnan välinen yhteistyö ja työn suunnittelu on tärkeää. Myös selkeät työnjaot ja molemminpuolinen tiedottaminen on tärkeää. Esimiesten tuki on välttämätön. Tapa, jolla pajaa markkinoidaan ja tiedotetaan, on mietittävä tarkkaan. Positiivisuus ja kannustus ovat tärkeitä pajajakson onnistumiselle.

Lataa tuotekortti »

Tutustu myös: MASTohjaus »