Lasten toimintapäivät

projektioppiminenHalusimme muuttaa lähihoitajakoulutuksen Kasvun tukemisen ja ohjauksen opintojakson opetusta ja opiskelua käytännönläheisemmäksi ja toiminnallisemmaksi. Opiskelijapalautteen perusteella opiskelijat kokivat opintojakson liian teoreettiseksi ja toivoivat lisää toiminnallisuutta opiskeluun. Monet lähihoitajaopiskelijat olivat myös oppimistyylitestien perusteella osoittautuneet tekemällä oppijoiksi. Lisäksi halusimme vaikuttaa siihen, että opiskelijat saisivat käytännön kokemusta lasten ohjaamisesta jo ennen päiväkotiin työssäoppimaan menoa.

Lasten toimintapäivät -projektin käytännön toteutuksessa mukana oli kaksi lähihoitajaopiskelijaryhmää (aikuisopiskelijaryhmä ja peruskoulupohjainen ryhmä) varhaiskasvatuksen opettaja ja ravitsemuksen opettaja -työparin johdolla. Yhteistyökumppaneina olivat kaikki kaupungin päiväkodit. Tavoitteena oli ideoida, suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista, ohjattua toimintaa päiväkotilapsille heidän ikä- ja kehitystaso huomioiden.

Projekti lähti käytännössä liikkeelle lasten toimintapäivien suunnittelulla ja valmistelulla, joka oli todella opettavaista opiskelijoille. Opittiin, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon kun suunnitellaan lapsille ohjattua toimintaa (lasten ikä- ja kehitystaso, tilat, materiaalit, välineet, aikataulutus, tavoitteet, työnjako, tiimityö jne.). Toimintapäivien toteutus onnistui hienosti ja niiden aikana kaikista kaupungin päiväkodeista kävi koulussa kylässä yksi lapsiryhmä. Päiväkodit ottivat kutsun mielellään vastaan ja osoittivat paljon kiinnostusta toimintaamme ja toiminnallista oppimista kohtaan. Monesta päiväkodista oli johtaja mukana vierailulla ja tämä edesauttoi myös työelämäsuhteiden muodostamista/vahvistumista. Vierailujen aikana johtajat jopa ”rekrytoivat” opiskelijoita työssäoppimaan heidän päiväkoteihinsa ja saivat itse lisää tietoa lähihoitajakoulutuksesta.

Toimintapäivien ohjelma saattoi käynnistyä yhteisellä laululeikillä koulun pihalla, nukketeatteriesityksellä tai toiminnallisella pienryhmiin jakamisella. Osa lapsista pääsi keittiölle valmistamaan terveellistä välipalaa tai leipomaan ja osa puolestaan osallistui ohjattuihin toimintatuokioihin (kasvomaalausta, liikunnallisia temppuratoja, kädentaitopisteitä, laulu-leikkituokioita jne.). Toimintatuokioiden jälkeen kokoonnuttiin yhdessä syömään lasten opiskelijoiden ohjauksella valmistamia terveellisiä välipaloja tai leivonnaisia.

Varhaiskasvatuksen monet sisältöalueet ja tavoitteet toteutuivat toimintapäivien aikana ja opiskelijat saivat oppia kaikkia ko. opintojakson/tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksia. Opiskelijoiden taidot ja motivaatio lasten hoitoon, ohjaukseen, vuorovaikutukseen, tukemiseen, tiimityöhön sekä toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja itsearviointiin kehittyivät selvästi.

Lisätietoja:
Maija-Leena Haapa-alho, Raseko Naantalin ammattiopisto