Koulutuksen sisällön rakentuminen

Off

valmaLukuvuosi 2014–2015
Koulutuksen sisältö koostui orientaation lisäksi niin sanotuista polkuopinnoista, tehoviikoista ja valinnaisista opinnoista. Polkuopinnot sisälsivät esimerkiksi maahanmuuttajien kieliopintoja tai Opsostartin oppisopimuskoulutukseen liittyviä opintoja, sen mukaan millainen HOPS oli tehty. Lukuvuoden aikana kokeiltiin tehoviikkoja, jotka opiskelija voi valita tietyin rajoituksin tarjonnasta. Tehoviikko tarkoitti, että viikon aikana opiskellaan yksi opintoviikko. Lisäksi pyrittiin tarjoamaan joka periodissa vähintään yksi valinnainen opinto. Näin opettajat pääsivät harjoittelemaan ohjausta ja opiskelijoille toteutuisi aito valinnan mahdollisuus.

Lukuvuosi 2015–2016
Uuden koulutuksen sisältö suunniteltiin uuden opetussuunnitelman mukaan, ns. ops-puuksi. Suunnittelussa haluttiin tarjota mahdollisimman tasavertainen kokonaisuus erilaisille opiskelijoille. Valinnaisuuden sisällyttäminen oli tärkeää ja siitä yritettiin tehdä mahdollisimman monipuolista. Osaamispisteiden tuleminen pidettiin koko suunnittelun ajan mielessä.

Ops-puu »