Kouluterveyskyselyn tulosten esittely vanhemmille

kodin_ja_oppilaitoksen_yhteistyoAmmattistartin ryhmä toteutti projektina kouluterveyskyselyn tulosten elämyksellisen esittelyn oppilaitoksen vanhempainillassa. Käytännössä tulokset esiteltiin keskeisten tulosten ympärille rakennetuissa teemahuoneissa. Teemahuoneita olivat luokkahuone, jossa oli esillä koulunkäyntiin liittyviä tuloksia (läksyjen lukemiseen käytetty aika, poissaolot jne.), nuoren huone (päihteet, nukkuminen) ja koti (ruokailu, yhteinen aika) sekä opettajien huone. Vanhempainillassa oppilaitoksen opetus- ja ohjaushenkilöstö ja projektia toteuttavat ammattistartin opiskelijat olivat teemahuoneissa keskustelemassa kouluterveyskyselyn tuloksista.

Projekti toteutettiin osana ammattistartin opetussuunnitelmaa, yhteiskuntatiedon ja kädentaidot ja kestävä kehitys -oppisisältöjen yhteisenä toteutuksena. Osallistujat saivat myös tekemästään projektista erillisen työtodistuksen. Toteutus oli ideoinnista loppuun saakka nuorten käsialaa. Ryhmän yhteisen palautekeskustelun tuloksena esille nousi kaikkien työpanoksen merkitys sekä ryhmätyön haasteet ja palkitsevuus. Kokemus oli myönteinen ja opiskelijat kokivat olevansa aidosti hyödyksi. Se myös opetti opiskelijoille projektin eri vaiheet alun suunnittelusta lopputuloksen arviointiin. Tilaisuuden toteuttanut ryhmä sai paljon positiivista palautetta onnistuneesta yhteisöprojektista myös tilaisuuteen osallistuneilta vanhemmilta.

Lisätietoja:
Mervi Leino, Salon seudun ammattiopisto