Kotiväenilta

kodin_ja_oppilaitoksen_yhteistyoKuvaus ja tavoite:
Opiskelijan läheiset (äiti, isä, poika-, tyttöystävä tai muu tukihenkilö) kutsutaan oppilaitoksen kotiväeniltaan. Tavoitteena on tehdä yhdessä kotiväen, opiskelijoiden ja opettajien kesken jotain ammattialaan liittyvää, jonka ohessa pystytään keskustelemaan ja tutustumaan sekä tiedottamaan koulun toiminnasta.

Tilaisuudessa opettaja tutustuu opiskelijan kotiväkeen vapaamuotoisemmassa ympäristössä. Opiskelijoiden kotiväki tutustuu opettajaan, muihin opiskelijoihin sekä heidän kotiväkeensä. Opintoihin liittyvä tiedottaminen ja muu yhteistyö helpottuu ja jatkossa yhteydenottaminen opiskeluun liittyvissä asioissa on helpompaa.

Toteuttaminen käytännössä:
Opettaja miettii teeman ja lähettää kutsun. Hän varaa tarvittavan tilan, raaka-aineet, ohjeet ja miettii etukäteen työnjakoa ja illan ohjelmaa. Opiskelijat voivat toimia ohjaajina kotiväelleen. Toiminnan lomassa yhteistyö ja keskustelu on välittömämpää ja helpompaa.

Etukäteisvalmistelut kannattaa tehdä perusteellisesti, jotta varsinaisessa tilaisuudessa työskentely on sujuvaa. Opiskelijat on velvoitettu osallistumaan iltaan.

Illan teemasta riippuen opettajalta kuluu 5–15 tuntia (suunnittelu, kutsut, valmistelu, tilaisuus, jälkityöt).

Kokemukset:
Ohjelma kannattaa miettiä siten, ettei se ole liian vaativa kotiväelle eikä opettajalle ohjauksellisesti. Näin aikaa jää myös vapaaseen keskusteluun ja vuorovaikukseen osallistujien kesken.

Kotityö- ja puhdistuspalvelualalla on valmistettu ja tarjottu vuodenaikaan sopivaa pientä tarjottavaa. Myös se on vaikuttanut kotiväenillan suosioon.

Vuorovaikutus kotiväen kanssa on helpottunut. Opiskelijat ovat ryhmäytyneet keskenään ja sitoutuvat paremmin opiskeluun.

Lataa tuotekortti »