Kotiovi-kurssi

erityisopetusKotiovi-kurssi on Turun ammatti-instituutin elämänhallinnan kurssi niille opiskelijoille, joille itsenäisen elämän suunnittelu on ajankohtaista. Kurssilla käydään läpi itsenäistymiseen ja yksin asumiseen liittyviä asioita ja sen suorittamalla saa yhden opintoviikon vapaasti valittaviin opintoihin.

Kymmenen tapaamiskerran aikana ryhmäläiset käyvät läpi muun muassa rahankäyttöön, ravitsemukseen ja nuoren aikuisen velvollisuuksiin ja oikeuksiin liittyviä kysymyksiä. Keskustelun lisäksi tapaamiset voidaan järjestää tutustumiskäynteinä tai vaikkapa kokkaamisen ohessa keskustellen.

Perustutkinto-opiskelijoille suunniteltu kurssi on räätälöity maahanmuuttajien valmistavalle ryhmälle soveltuvaksi. Yhteisiä tapaamisia on tällöin vähemmän, sillä ryhmäyttämiseen ei tarvitse varata yhtä paljon aikaa kuin monista eri koulutaloista tulevien perustutkinto-opiskelijoiden ryhmissä.

Tunnekorttien ja toiminnallisuuden avulla pyritään luomaan keskusteleva ja rento ilmapiiri, jossa voidaan käsitellä joskus tylsiäkin aiheita. Maahanmuuttajataustaisten nuorten kohdalla kielitaito vaikuttaa siihen, millaisia tehtäviä ja materiaaleja kurssilla käytetään. Suunnittelussa on otettu huomioon myös maahanmuuttajien tukimuotojen erilaisuus sekä opiskelijoiden erilaiset kulttuuritaustat. Opetustilanteessa on lisäksi tiedettävä jotakin opiskelijoiden taustasta: esimerkiksi se, onko heillä sukulaisia Suomessa, vaikuttaa käsiteltäviin asioihin.

Lisätietoja:
Satu Hovi, opiskelijatoiminnan koordinaattori