Koko oppilaitoksen yhteinen ympäristöviikko yhteisöllisyyttä tukemassa

yhteisollisyysJotta oppilaitoksessa saataisiin lisättyä yhteenkuuluvuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta ja sitä kautta parannettua yhteisön jäsenten hyvinvointia ja motivaatiota, alettiin suunnitella ja toteuttaa koko organisaation yhteisiä eri teemoilla toteutettavia toimintapäiviä. Toteutukseen ideoita saatiin kansainvälisiltä kumppaneilta Englannista ja Hollannista. Toimintapäivät suunnitellaan työryhmissä, jotka muodostuvat organisaation sisältä kunkin teeman mukaisista osaajista. Toteutus tapahtuu yhteistyössä muiden paikallisten toimijoiden, kuten yritysten ja julkisen sektorin toimijoiden ja yhdistysten, kanssa.

Esimerkkinä toimintapäivistä Uudenkaupungin ammatti- ja aikuisopistossa järjestettiin keväällä 2013 ympäristöviikko, jonka tavoitteena oli perehdyttää opiskelijoita ympäristöasioihin ja oman alansa kestävään kehityksen ja ympäristöystävälliseen ajatteluun. Lisäksi tavoitteena oli saada opiskelijat ajattelemaan, miten he itse voivat toimia kestävän kehityksen mukaisella tavalla koulussa, kotona ja työpaikoilla tulevaisuudessa. Tapahtumaan osallistui oppilaitoksen opiskelijat ja koko henkilökunta sekä työelämän edustajia.

Opiskelijaryhmien vastuulla oli mm. valmistella tapahtumaan alakohtainen ympäristöpiste, johon muut opiskelijat tutustuivat, sekä koostaa yhteistä aihetta käsittelevää opetusmateriaalia kaikille koulutusaloille. Yhtenä ympäristöviikon päivänä koululla järjestettiin ympäristöalan innovaatioita, työelämän tulevaisuutta ja työllistymismahdollisuuksia ympäristöasioiden näkökulmasta käsittelevä luentotilaisuus, jossa puhujina olivat yritysten edustajat Sybimarilta ja Lassila & Tikanojalta.

Ympäristöviikko otettiin vakituiseksi osaksi lukuvuoden ohjelmaa. Lähtökohtana on, että teemaviikon asiat ja tekeminen sisältyvät opetussuunnitelmiin. Suunnitelmissa on jatkossa järjestää ainakin kahdessa oppilaitoksessa yhteisöllisyys ja työelämä -teeman alla hyvinvointipäivät opiskelijoille yhteistyössä Ammattikorkeakoulun kanssa.

Lisätietoja:
Hannu Ketonen, Uudenkaupungin ammatti- ja aikuisopisto Novida