Kesäyrittäjinä TAI-Palvelut osuuskunnassa

tpt_oppimisen_monet_mallitTurun ammatti-instituutissa toimiva palvelujen tuottamisen osuuskunta, TAI-Palvelut, tarjosi mahdollisuuden hiusalan opiskelijoille työllistää itsensä loma-ajaksi kesällä 2013. Tavoitteena oli työllistää osuuskuntaan toisen vuoden opiskelijoita, joiden ammattitaito oli jo sillä tasolla, että he voivat palvella asiakkaita, vaikka tarvitsevatkin vielä ohjausta. Osuuskunnan perustaminen oli oppilaitosvetoista, koska osa opiskelijoista oli alaikäisiä.

Oppilaitos osti parturi-kampaamopalvelut TAI-Palvelut osuuskunnan kesäyrittäjiltä.Opiskelijat tekivät asiakastöitä oppilaitokselta vuokraamissa tiloissa ja maksoivat aine- ja materiaalikulut käytön mukaan. Vuokrasta ja tilojen käytöstä tehtiin sopimus, johon oli kirjattu osuuskunnan toiminnan ehdot. Opiskelijoiden vastuulla olivat markkinointi ja asiakashankinta, jotka olivat olleet toisen vuoden yrittäjyysopintojen teemana. Osuuskunta käytti oppilaitoksen kassajärjestelmää, johon tulot vietiin kunkin yrittäjäjäsenen omalla koodilla eli rahaliikenne kulki oppilaitoksen tilien kautta osuuskunnalle. Osuuskunta maksoi palkkaa jäsenilleen tuotto-osuuden mukaan. Jäsenien tuotosta osuuskunta pidätti arvonlisäveron, oppilaitoksen perimän vuokran ja käyttökulut sekä sosiaalikulut ja verot. Lisäksi osuuskunta peri erikseen sovitun osuuden toimintakuluihinsa.

Kesän aikana osuuskunnalla oli yhteensä 449 asiakasta, jotka työllistivät 11 toisen vuoden parturikampaajaopiskelijaa. Osuuskunnan liikevaihto oli noin kolmanneksen isompi kuin aiempina vuosina vastaavassa kesätyöpajassa. Osa opiskelijoita työllistyi hyvin, ja noin puolet heistä ansaitsi saman palkkatason kuin pajassa aikaisempina vuosina.

Yrittäjyys osuuskunnassa tarjosi opiskelijoille realistisen kokemuksen yrittäjän arjesta. Asiakkaita ei aina ole tarpeeksi, aikatauluista tulee pitää kiinni, kaikella toiminnalla on seuraukset ja niihin opiskelijan tulee reagoida itsenäisesti ja omatoimisesti. Kun opiskelija saa näin kokemusta yrittäjänä toimimisesta ja pärjää tehtävässä, luo se uskoa siihen, että yrittäjyys voisi olla konkreettinen työllistymisvaihtoehto opintojen päätyttyä.

Lisätietoja:
Jaana Åkerroos, Turun ammatti-instituutti