Kaupunkisuunnistus

erityisopetusYhteisöllisyyden lisäämiseksi on käytetty toiminnallista menetelmää, jossa opiskelijat ovat päässeet ryhmässä tai pareittain kulkemaan kaupungilla annetusta rastipaikasta toiseen. Toiminnallisen vaihtelun lisäksi oman opiskelupaikkakunnan tuntemus kehittyy.

Valmistellessaan kaupunkisuunnistusta opettaja tulostaa internetistä kaupungin karttoja, joihin hän merkitsee eri rastipaikkoja niin, että jokainen ryhmä saa eri rastit. Rastit voivat olla tunnettuja maamerkkejä, kuten kirkkoja, museoita ja patsaita. Opiskelijat lähtevät pareittain kiertämään saamiinsa karttoihin merkittyjä rasteja ja aina rastille päästyään ottavat kännykän kameralla kuvan itsestään ja rastikohteesta. Opettaja odottaa pareja viimeisellä rastilla ja yhdessä opiskelijoiden kanssa katsotaan kuvat ja otetaan selvää, mistä patsaasta tai rakennuksesta oli kyse.

Yleensä opiskelijat tykkäävät kuvausosiosta ja hassuttelevat niissä. Opettaja pystyy kuvien perusteella tarkistamaan onko rastit kierretty.

Kaupunkisuunnistusta voi muokata opiskelijoiden mukaan. Kartoista ja rasteista voi tehdä eritasoisia liittämällä niihin vaikkapa apukysymyksiä (esim. Mikä rakennus kyseessä risteyskohdassa oleva valkoinen talo? jne). Rastien lukumäärää voi vaihdella parien kesken. Parien valintaa voi taktikoida miettien opiskelijoiden sosiaalisten taitojen kehittämistä.

Jos ryhmässä on käytettävissä useampia opettajia tai avustajia, voi kaupunkisuunnistusta muokata niin, että kaikki ryhmät käyvät kaikilla rasteilla, mutta vähän eri järjestyksessä. Rasteilla olevat opettajat antavat ryhmille tehtävän, joka voi olla esimerkiksi aikataulun tarkistamista rautatieasemalla tai jonkin asian kysymistä rastipisteen henkilökunnalta. Tällöin kyseisen paikan henkilöiden kanssa on tietysti sovittava asia etukäteen.

Ja vaikka tämän käytännön nimeksi on annettu kaupunkisuunnistus, voi tätä käyttää myös muualla. Millainen olisi esimerkiksi oppilaitoksenne koulusuunnistus?