Itsearvioinnin taitajaksi mobiililaitteen avulla – Mobiililaitteet itsearvioinnin apuna

arviointiTurun ammatti-instituutin Tommilankadun koulutalossa lähdettiin ennakkoluulottomasti kokeilemaan mobiililaitteita opiskelijoiden itsearvioinnin välineenä. Käytännössä se tapahtui kokoamalla laitteelle opintokokonaisuudesta sähköinen oppikirja, johon keskeisten sisältöjen arviointikriteerit avattiin työsuoritusta vastaaviksi kokonaisuuksiksi. Tämä auttoi opiskelijaa ymmärtämään, mitä häneltä edellytettiin. Oppikirjaan opiskelijat kuvasivat toistensa työsuorituksia ja tekemiään havaintoja ajasta tai paikasta riippumatta.

Mobiililaitteen käyttäminen oppimisessa vaatii uudenlaista asennoitumista sekä opettajalta että opiskelijalta. Opettajan pitää oppia pois vanhasta luentotyyppisestä opetuksesta ja opiskelijalta edellytetään, että hän on oman oppimisensa aktiivinen toimija. Erityisen hyvin mobiililaitteiden käyttö ja sähköinen oppikirja edistävät maahanmuuttajaopiskelijoiden ja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimista.

Arviointikeskusteluissa opiskelijan on helpompi kertoa omasta osaamisestaan eri työskentelyvaiheissa, koska hän on oppinut säännöllisesti kuvaamaan omaa osaamistaan. Opiskelija asennoituu saamaansa oppimisen ohjaukseen ja arviointiin positiivisesti, kun hän havaitsee pystyvänsä osallistumaan omaan arviointiinsa joka päivä. Opiskelija ohjaa näin itse omaa oppimisprosessiaan kohti parasta mahdollista osaamista. Oppimisen edetessä opiskelijan itseohjautuvuus lisääntyy ja taidot vahvistuvat.

Lisätietoja:
Juha Pusa ja Liisa Tähtikari, Turun ammatti-isntituutti
etunimi.sukunimi@turku.fi