Girl poweria tekniikan alan opiskelijoille

ryhmayttaminenIdea oman tyttöryhmän perustamisesta tekniikan alan koulutaloon syntyi naispuolisten opiskelijoiden ja opiskelijatoiminnan koordinaattorin yhteisten pohdintojen tuloksena. Oppilaitoksen tekniikan alan opiskelijoista on vain pieni osa tyttöjä, jotka opiskelevat laajalle alueelle levittäytyneen oppilaitoksen eri puolilla ja tutustuvat käytännössä pääosin oman osastonsa opiskelijoihin. Näiden joukossa ei välttämättä ole muita samaa sukupuolta edustavia opiskelijoita. Oppilaitoksessa oli ilmeinen tarve tyttöjen omaan toimintaan, joka lisäisi osaltaan naispuolisten opiskelijoiden viihtyvyyttä, opiskelujen sujumista ja yhteisöllisyyttä miesvoittoisessa koulutalon arjessa.

Käytännössä ryhmä järjesti oppituntien jälkeen iltapäivisin vuodessa 4-5 toiminnallista tapaamista, joiden sisältöön ja teemoihin tytöt itse vaikuttivat. Tyttöjä myös rohkaistiin tapaamaan toisiaan vapaa-ajalla – tavoitteena lisätä vertaistuen kautta osallisuutta ja opiskelumotivaatiota miehisillä aloilla.

Vielä kokeilematta on idea, jossa tekniikan alan opintoja peruskoulun 8-luokan tytöille esittelevän tyttöpäivän toteutuksesta vastaisikin tyttöryhmä. Miesvaltaisesta tekniikan alasta haaveileville tytöille olisi tärkeää päästä tapaamaan alalla jo opiskelevia naispuolisia opiskelijoita. Toki samaa ideaa voisi käytännössä kokeilla myös keinona vahvistaa naisvaltaisilla aloilla opiskelevien poikien ammatillista identiteettiä ja osallisuutta.

Lisätietoja:
Sari Jansson, Turun ammatti-instituutti