Ensiapukoulutus ryhmäytymisen apuna

erityisopetusAmmattiopisto Livian puutarhatalouden pienryhmässä on ryhmäytystä tehty ensiapukoulutuksen avulla. Opiskelijat ovat ryhmäytymisen lisäksi saaneet niin koulussa kuin vapaa-ajallakin tarvittavia ensiaputaitoja ja suorittaneet Suomen Punaisen Ristin EA 1 -ensiapukurssin.

Normaalisti ensiapukurssin järjestäminen maksaa, mutta Livian tapauksessa omassa oppilaitoksessa on opettajana ensiapukouluttaja, joten kustannukset on pystytty pitämään aisoissa. Koulutuksen lisäksi kustannuksiin täytyy laskea vielä EA 1 -kortin kustannus.

Puutarhatalouden pienryhmässä ensimmäisen vuoden alkuun sijoitettu ensiapukoulutus on ollut parhaimpia ryhmäytymistunteja. Yleensä tunnelma on vapautunut ja toisen opiskelijan tai opettajan koskettamisesta on tullut luontevaa, mikä puolestaan luo yhteisöllisyyttä.

Ensiapukoulutukseen opiskelijoita motivoi se, että opettaja on mukana suorittamassa ensiapukoulutusta. Yleensä liika jännitys katoaa, kun opettaja tekee samat asiat kuin opiskelija. Ja lisäksi opiskelijoita motivoi koulutuksesta saatu konkreettinen palkinto: EA 1 -kortti.