Ammatillinen opetus – työvaltainen toteutus

Ammatilliseen koulutukseen luotu malli, jossa ammatillisten opintojen opetus viedään työpaikalle opettajajohtoisesti. Ammatillisten aineiden tutkinnon osissa on paljon tavoitteita, joiden oppiminen vaatii autenttisia työpaikkoja ja -tilanteita. Työvaltaista oppimista tukee aiheesta ennalta annettu teoriatieto sekä työpaikalla tapahtuva ohjaus opettajan toimesta. Näin toteutettuna opiskelijaryhmä kuormittaa yritystä sekä työpaikkaohjaajia vähemmän ja kannustaa näin yritystä yhteistyöhön oppilaitoksen kanssa.

Opettaja auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa ja seuraa opiskelijoiden oppimista käytännön työtehtävissä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamisensa työpaikalla ja näin ehkä mahdollistaa oppisopimukseen siirtymisen ja/tai työllistymisensä tulevaisuudessa.