Ammatillinen lautapeli

Off

erityisopetusPelien käyttäminen opetuksessa tuo vaihtelua opiskeluun ja on sen lisäksi tehokas tapa kerrata asioita ja innostaa opiskelijoita. Koulutuskeskus Salpauksen auto- ja logistiikka-alalla kehitetty ammatillinen lautapeli on hyvä esimerkki siitä, miten erityyppisiä pelejä voi liittää yhdeksi peliksi.

Ammatillinen lautapeli koostuu pelilaudasta sekä neljästä eri pelistä – sananselityspelistä, tiettyyn teemaan liittyvästä arvauspelistä, piirrospelistä ja tietopelistä – joissa jokaisessa on oma kysymyskorttipakkansa. Vaikka peli on suunniteltu auto- ja logistiikka-alalle, voi sitä kysymyskortteja muuttamalla käyttää millä alalla tahansa tai vaikka atto-aineiden tunneilla.

Auto- ja logistiikka-alan sananselityspeliin on koottu alaan liittyvää sanastoa. Kuorma-auton ja lastauslaiturin selittäminen onnistunee maallikoltakin, mutta miten selittäisit sanat takalaitanostin tai Rocla?

Tietopelissä on alaan liittyviä kysymyksiä vastauksineen. Kysymyksiä ovat esimerkiksi: Mikä on FIN-lavan rahdituspaino? ja Paljonko saa olla autonkuljettajan yhtämittainen ajoaika?

Tarkemmin pelin kulkuun voit tutustua ohjeiden » avulla.

Ja kyllä, FIN-lavan rahdituspaino tosiaan on 925 kg ja autonkuljettajan yhtämittainen ajoaika enintään 4,5 tuntia.

Lisätietoja:
Merja Rui, Koulutuskeskus Salpaus