Kategoriat
Yleinen

Yleisaineiden etäopetuksen käytänteitä

Pandemia on tuonut opetukselle uusia tarpeita sille, miten toteutetaan opetusta verkkoympäristössä.

Opettajan osalta tarvitaan valmiuksia opettaa ja ohjata oikealla tavalla käytettävissä olevan teknologian mahdollistamissa puitteissa ja toisaalta hyödyntää monimedian keinoja elävöittää ja monipuolistaa asiasisällön käsittelyä. Suuri haaste on saada opiskelijan tuntemaan osallisuutta tapahtumaan, ettei hän jää passiiviseksi sivustaseuraajaksi ja koe tilannetta vaikeana. Eli haasteet ovat hyvin pitkälti samat kuin luokassa mutta opettajan mahdollisuudet havainnoida ja olla vuorovaikutuksessa ovat rajatummat. Realiteetti on, että etäopetuksessa opiskelijan ja ohjaavan opettajan kommunikaatiosuhteen rakentamiseen täytyy varata enemmän aikaa ja opettajalla on hyvä olla käytössä erilaisia keinoja konkretisoida käsiteltävää aihesisältöä.

On myös hyvä muistaa, että aina uusi ja ihmeellinen ei ole hyvä; jos opiskelijan on vaikea keskittyä, usein ylimääräisten ärsykkeiden poisto selkeyttää tilannetta. Samoin esimerkiksi matematiikan opetuksessa on todettu kynä ja paperi -tekniikan edesauttavan laskurutiinien syntymistä, helpottavan hahmottamista ja auttavan ongelman jakamisessa pienempiin osiin. Tässä on myös haastetta aikataulujen ja etenemistahdin suhteen.

Omalla kohdallani olen huomannut, että tuntityöskentelyssäkin teoreettisten asioiden käsittely konkreettisten esimerkkien ja omin käsin tehtävien kokeiden kautta tuottaa parempia oppimistuloksia. Etätyöskentelyssä opiskelija tulee saada aktivoitua kerronnan keinoin, hyödyntämällä audio-, video- ja multimedian keinoja sekä ohjaamalla itse tekemään demonstraatioita ja kokeita, tallentamaan niitä ja reflektoimaan omaa käsitteenmuodostustaan. Tällöin usein saatavilla oleva välineistö rajaa mahdollisuuksia, joten opettajan ammattiosaamiseen tulee kuulua asioiden yksinkertaistaminen ja arkisesta ympäristöstä esimerkkien löytäminen ja hyödyntäminen opetuksessa, ottaen huomioon opiskelijan kyky toimia omatoimisesti.
Voisi sanoa, että pyrkimyksenä on ohjata opiskelija itseohjautuvaan konstruktivistiseen työtapaan, ja samalla tukea käsitteenmuodostusta, sanoittaa ilmiöitä ja luoda kokonaiskuvaa ja asioiden kausaalisuhteita hyödyntäen tuttua toimintaympäristöä.

Muistilista (etä)opettajalle

  1. Valmistaudu huolella

Kenen kanssa toimit, mitä teitte viime kerralla? Tee muistiinpanoja ja huomioita ja kertaa ne ennen seuraavaa ohjaustapaamista. Ota tehtävät esille ja katso että tekniikka toimii (vaikka se ei sitten ehkä toimikaan)

  1. Kuuntele

Pidä yhteyttä yllä. Vaikka tietäisit vastauksen, anna toiselle aikaa hakea selitys. Kuuntele myös tarkalla korvalla, mistä kaikesta muusta opiskelija puhuu. Välillä voi keventää tunnelmaa kevyemmällä jutustelulla, mutta älä unohdu heittämään huulta. Kysy mieluummin kuin väitä, ehdota mieluummin kuin käske.

  1. Puhu rauhallisesti

Et ole kasvokkain, pudota siis puhetahtia kolmanneksella. Sano sanottavasi selkeästi, mutta älä lisää sanoihin ylimääräisiä painotuksia, joita et normaalisti käytä. Tallenna omaa puhettasi, kuuntele ja muuntele, kunnes löydät hyvän vireen. Muista kysyä, miten toinen osapuoli kokee esiintymisesi.

  1. Pidä tilanne hallussa

Vaikka opiskelijan ehdoilla mennään, sinä olet tilanteen johtaja. Hyvä johtaja kuuntelee ja sopeutuu, mutta pitää huolen, että suunnitelmassa pysytään ja edetään loogisesti. Hyvänä ohjaajana tehtäväsi on luoda turvallinen tilanne toimia.

  1. Muista kamera

Kun käytät kameraa, muista ensinnäkin, missä se on. Et puhu opiskelijan kuvalle vaan kameralle, jotta oma kuvasi opiskelijan ruudulla katsoo häneen. Jos käytät useampaa näyttöä, sijoita kamera eteesi. Kun puhut suoraan opiskelijalle, puhu siis kameralle, älä anna katseesi vaeltaa. Ei toki ole tarkoitus tuijottaa häiritsevästi… Muista myös, mitä touhuat, kun et käy asiaa läpi ja kamera on päällä.

  1. Tee yhdessä

Helpoin tapa pysyä samassa tahdissa ohjattavan kanssa on, että teet itse samalla. Tai kirjaat ylös molempien näkyviin, mitä tapahtuu. Esimerkiksi laskettaessa jotain, välivaiheet on hyvä saada molempien näkyviin ja käydä yksi kerrallaan läpi. Samalla voit myös helpottaa opiskelijan suorituspaineita ja johdatella oikeissa kohdissa etenemään antamalla vinkkejä. Pidä kaikkien motivaatio ja mielenkiinto yllä.

  1. Aikatauluta

Luo selkeä etenemisjärjestys ja pysy siinä. Anna kuva, että opetustilanteella on selkeä alku ja loppu, ja molemmat tietävät, mitä siinä välillä tapahtuu. Ota huomioon toisten ja oma jaksamisesi, älä puhu yhtä mittaa yli neljää minuuttia. Muista antaa myös prosessointiaikaa. Muista myös, että kello käy. Et saa hätäillä, mutta opiskelijalle ei saa tulla tilannetta, ettei hän tiedä, oletko vielä elossa. Hiljaiset hetket auttavat keskittymään tekemiseen, mutta ne eivät saa muodostua kiusallisen pitkiksi

  1. Hyödynnä teknologiaa

Monipuolista keinovalikoimaasi. Vaikka kynä ja paperi ovatkin parhaat työkalut matematiikan harjoitteluun, voit tuoda uusia näkökulmia hyödyntämällä tietotekniikkaa. Tee tai etsi video, jolla avaat asiaa. Esimerkiksi voidaan toimia niin, että opettaja ja opiskelija tekevät molemmat omat muistiinpanonsa ja lasku- tai muut tehtävänsä kynällä paperille (paksu tussi on hyvä, paperin voi näyttää web-kameran kautta), jolloin etenemistahti on helppo pitää sopivana, ja voidaan osoittaa tärkeät kohdat sekä esim. sanallisen laskutehtävän käsittelyä helpottava laskettavien asioiden poimiminen tehtävästä ja yhtälöistä tuntemattoman muuttujan löytäminen. Tässä voi myös hyödyntää piirtopöytää tai luokassa toimittaessa älytaulua ja jakaa sen.

Kannattaa myös pohtia, auttaisiko vaikkapa lisätty todellisuus. Ehkäpä jokin peli sopii rutiinien vahvistamiseen? Ole korvat höröllä uusien innovaatioiden suhteen.

  1. Salli virheet

Ole inhimillinen, niin opiskelijaa kuin etenkin itseäsi kohtaan. Aina kaikki ei toimi tai onnistu, tekniikka ei välttämättä pelaa, parhainkaan suunnitelma ei toteudu ja yllätyksiltä ei voi välttyä. Salli siis virheet myös itsellesi, pääset paljon vähemmällä. Onneksi koulu on juuri se paikka, jossa voi turvallisesti tehdä virheitä ja oppia niistä.

  1. Kehity

Opit itsekin koko ajan uutta. Kokeile, testaa, kysele. Onnistu ja epäonnistu ohjattavan kanssa yhdessä. Ilmoitse uusista asioista, pyri parempaan.

/Sami Suvanne LHKK