Kategoriat
Artikkelit Yleinen

Workseed OMNIA

Workseed on Omniassa valittu erityisesti työelämässä oppimisen välineeksi, mutta sen käyttöä kehitetään myös YTO-opinnoissa.

YTO-opintoihin liittyvän oppimisen näkyväksi tekeminen työpaikalla on haasteellista ja Omniassa tähän haasteeseen on tartuttu POLKUJA-hankkeessa. Hankkeen eräänä tavoitteena on kokeilla, miten YTO-opintojen suorittaminen onnistuu Workseed-ohjelmalla.

Workseedia voidaan käyttää oppimisalustana Moodlen tavoin, mutta ohjelmien tulokulma on erilainen. Workseedia käyttävät opiskelijoiden ja opettajien lisäksi myös oppimisympäristöinä toimivien yritysten työpaikkaohjaajat.

Omaan sähköpostiinsa saapuvan Workseed-linkin avulla työpaikkaohjaaja pääsee helposti seuraamaan ohjaamansa opiskelijan opintojen edistymistä sekä antamaan tälle palautetta opintojen kaikissa vaiheissa. Workseedin avulla opiskelijan, työpaikkaohjaajan ja opettajan keskinäinen kommunikointi opiskelijan oppimiseen ja osaamiseen liittyvissä asioissa on joustavaa.

”Workseed on hyvä alusta, mutta haasteitakin on. Matikassa on selvityksen alla, että miten murtoluku merkitään ja lisäksi kaavaeditori puuttuu vielä.” Sanoo Marika Östman matemaattisten aineiden lehtori.

Omniassa työelämälähtöisiä toteutuksia kehitetään yhdessä ammatillisten vastuuopettajien kanssa, jotta voidaan huomioida päällekkäisyydet ammatillisten aineiden kanssa. Omniassa Marika Östman kehittää matematiikan pakollista YTO-toteutusta, Joonas Huotari äidinkielen ja S2:n pakollisia YTO-toteutuksia sekä Kati Saarinen Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimimisen pakollista YTO-toteutusta ja Kestävän kehityksen pakollista YTO-toteutusta.

Pilkahduksia tarjosi
Projektipäällikkö Otto Pasma, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia