Kategoriat
Artikkelit

Turvallista matkaa tiimioppimiseen

En ole koskaan toiminut matkaoppaana eikä se ole ollut oikeastaan edes haaveammattini. Nyt minulle tarjoutuu kuitenkin mahdollisuus toimia edes virtuaalimatkaoppaana. Se on sinänsä mielenkiintoista, että olen kuitenkin samalla matematiikan opettaja. Palataanpa ajassa hieman taaksepäin ja katsotaan, mistä tässä kaikessa on kyse. 

Meillä Sampossa kiinnostuttiin jo vuosia sitten tiimioppimisesta, ja itsekin päädyin sitä Lappeenrannasta Kajaaniin asti ihmettelemään. Tuliaisina meillä oli aimo annos innostusta lähteä kokeilemaan jotain uutta. KAOlaiset opiskelijasta rehtoriin vakuuttivat vieraansa siitä, että opiskelijalähtöinen yhdessä tekeminen tuotti tulosta. 

Sampolaisille alettiin järjestää tiimivalmennusta, ja eräässä porukassa itsekin istuin pian ympyrässä käymässä dialogia. Tai ainakin harjoittelin sitä. Projektitiimeissä käsittelimme kuukausittain päivän teemaa erilaisessa oppimisympäristössä Saimaan rannalla. Viihdyin vaikka en aivan vielä ymmärtänyt, mistä siinä kaikessa oli kyse. Siemen oli kuitenkin kylvetty ajatteluuni. 

Koitin saattaa opiskelijoitani jo jonkin aikaa yhteisen pöydän ympärille, kunnes koronapandemia repi heidät väkivalloin turvavälin päähän toisistaan – ensin luokassa ja sitten koteihinsa pelkiksi nimikirjaimiksi ruudulle. Samalla tarjoutui mahdollisuus lähteä syventämään tiimiosaamista jatkovalmennukseen, joten päätin tarttua tilaisuuteen. 

Vähitellen huomasin tiimioppimisen idean loksahtavan kohdalleen pala palalta (vaikka kollegani varoitti hurahtamasta). Omaan kasvuun kuuluu kokeilujen tekeminen, ja erästä tiimikirjaa lukiessani huomasin, mitä voisimme lähteä opiskelijoiden ja kollegoiden kanssa kokeilemaan: Matkaa maailman ympäri! Siinä vasta laaja-alaista oppiainerajat ylittävää ilmiötä kerrakseen. 

Idea sai kannatusta, joten nyt olemme sitä suunnitelleet jo tovin. Parin kuukauden päästä meidän pitäisi opastaa kaksi opiskelijaryhmäämme yli merten ja mantujen niin, että heille siinä samalla kertyy osaamista viestinnästä ja vuorovaikutuksesta (suomi, ruotsi ja englanti), matematiikasta, digitaidoista sekä työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisestä. 

Matkan suunnittelu ja toteutus yhdessä edellyttää osaamista näillä kaikilla osa-alueilla. Matkabudjetin laatiminen ja seuranta tai erilaisten digitaalisten välineiden käyttö vain esimerkkeinä. Matkalla on mahdollisuus tutustua niin paikallisiin oman alan työpaikkoihin kuin vaikka urheilulajeihin – vain Maapallo on rajana. (Ehkä avaruusmatkailu on seuraava askel?) 

Opiskelijoista muodostetaan pienempiä matkaseurueita, jotka toinen toistaan tukien etenevät mantereelta toiselle kohti yhteistä tavoitetta. He voivat pitää yhteyttä muihin seurueisiin, raportoida matkalta eri tavoin ja pitää matkapäiväkirjaa. Tiimit itse keksivät kenties vielä paljon parempia keinoja hankkia ja osoittaa omaa osaamistaan. 

Kotiin palattuaan heillä on todennäköisesti seikkailuistaan upea matkakertomus esitettäväksi muille. Me opett– siis matkaoppaat voimme kiinnittää turvavyömme, laskea selkänojamme ja nauttia tiimivalmennuksen hedelmistä. Jos sait tästä kipinää omaan tekemiseesi, ole hyvä ja parasta ideaa. Niin, ja turvallista matkaa! 

Marko Inkinen 🙂

tiimivalmentajaharjoittelija, Saimaan ammattiopisto Sampo 

Perusteista poluille -hanke