Kategoriat
Artikkelit

Salpauksen yto-opintojen lähtötasotestit

”Polkuja” kuvaa osuvasti nykyistä ammatillisen koulutuksen opiskelua. Kullakin on oma polkunsa. Opettaja ei enää tiedä, mitä osaamista on taustalla, joten se on aluksi selvitettävä, koulutuksen aloittaja kun voi olla peruskoulun juuri päättänyt nuori, maahanmuuttajataustainen aikuinen, ammattia vuosikymmenten jälkeen vaihtava henkilö tai lähes mitä tahansa. Taustalla voi olla paljon työelämää, jolloin näkemystä tai kokemusta on kertynyt. Miten sitten ytojen, kuten esimerkiksi kielten osalta?

Päädyin keväällä mukaan projektiin erään työkaverini ehdotuksesta. Kiinnostuin lähtötason määrittämisen osuudesta, sillä se on tärkeä vaihe kurssin alussa. Mitä taitoja opiskelijalla on hallussaan? Ja vielä tärkeämpää, mitä ei vielä ole, niin että opettajana osaisin valita tilanteeseen ja tulevaan ammattiin sopivaa sisältöä. Näin päädyin kieltenopettajakollegani kanssa työstämään alkutestiä, jolla mitattaisiin tarvittavaa lähtötasoa englannin ja ruotsin kielissä. Tällaisia testejä on toki valmiinakin, mutta opetussuunnitelmien uudistuttua olikin hyvä palata ikään kuin lähtöruutuun ja miettiä, mitä se keskeinen, tarvittava osaaminen on.

Työ alkoi perusopetuksen opetussuunnitelmaan tutustumisella. Kävimme läpi perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit, ja niiden perusteella määrittelimme, mitä osaamista opiskelijalla tulee olla tutkintotavoitteisista yto-opinnoista selviytyäkseen. Tämän pohjalta laadimme englantiin testin, jota sitten alkusyksystä pilotoitiin. Kokemustemme perusteella testi antoikin hyvin tietoa siitä, jos opiskelijan pohjatiedot ovat niukat. Entä sitten? Työstämme ruotsin vastaavaa testiä sekä sisältöjä tukiopintoja varten. Tukiopinnot suoritettuaan opiskelijalla on tarvittava kielitaito suorittaa yto-kieliopintonsa, eikä hän turhaudu kurssin vaikeuteen ja ehkä keskeytä opintojaan tämän vuoksi.
Kieliopinnot osaltaan tukevat opiskelijaa ammatillisen osaamisen hankkimisessa, joten jatkamme työtämme näiden aiheiden parissa. Lopulta opiskelija oppii tarpeellisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja ja kulkee omaa polkuaan tulevaa ammattiaan kohti.

Pilkahduksia tarjosi:
Anne Siltanen