Kategoriat
Artikkelit

Saisiko olla lisää matematiikkaa tai suomen kieltä? Perustaitotasoa vahvistavia harjoituksia ammatillisella toisella asteella opiskelevien tueksi.

Polkuja-hankkeeseen osallistuneen Koulutuskeskus Salpauksen yhtenä tärkeänä tavoitteena oli kuvata tutkintotavoitteiseen opiskeluun tarvittava lähtötaso ja määrittää osaaminen, jonka varassa opiskelijoiden oli mahdollista aloittaa perustutkintoon kuuluvat yhteisten tutkinnon osien (YTO) opinnot. Lähtötasoa määriteltäessä huomioitiin perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit ja YTO-opintojen tavoitteet. Tiivis suunnittelutyö poiki lopulta matematiikan, englannin, ruotsin kielen, äidinkielen ja suomi toisena kielenä -opintojen lähtötasotestit. Samalla voitiin määritellä OPVA-opintojen tavoitetasot.

Lähtötasotestejä pilotoitiin syksyn 2021 aikana ja niistä saatujen tulosten perusteella oli mahdollista lähteä suunnittelemaan opintotarjontaa Salpauksen opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen tarjottimelle (Salpaus-tarjotin).
Materiaalin suunnitteleminen aloitettiin yhteistyössä Salpauksen
kotoutumiskoulutuksen ja erityisopetuksen toimijoiden kanssa. Toimijat perustivat aluksi kurssipohjan Moodle-oppimisympäristöön, jolle lähdettiin koostamaan linkkejä hyödyllisiin materiaaleihin ja jo aikaisempien hankkeiden tuotoksiin. Pian kuitenkin päätettiin, että tarjottimelle aloitetaan työstämään myös omaa perustaitotasoa vahvistavaa opetusmateriaalia.

Koska opintotarjotin oli tarkoitus myös testata, niin hanketoimijat päättivät yhteistyössä kotoutumiskoulutuksen kanssa, että kevään 2022 aikana pilotoidaan s2-opiskelijoille suunnattu OPVA-opintojen intensiivijakso, jonka tarkoituksena on tukea YTO-opintojen perusvalmiuksia. Pilottijakso oli laajuudeltaan noin kuukauden mittainen ja sen opinnot toteutettiin kolmena päivänä viikossa siten, että keskiviikkoisin tarjottiin tukea digitaitoihin, torstaisin matematiikan perusvalmiuksiin ja perjantaisin suomen kielen perusvalmiuksiin. Jakso aloitettiin lähtötasotestauksella, jonka perusteella oli mahdollista suunnitella tukijakson sisältö. Lähtötasotesti pidettiin myös OPVA-
jakson päätteeksi, jotta saimme hyvää seurantatietoa annetun tuen
vaikuttavuudesta.

Preppaustason materiaalia kehitettiin koko OPVA-jakson ajan. Lopulta saatiin koostettua kaksi laajaa pakettia, joihin sisällytettiin mahdollisimman monipuolisia tehtäviä. Matematiikan pakettiin suunniteltiin tehtäviä, jotka liittyivät peruslaskutaitojen, prosenttilaskennan ja geometrian perusteiden haltuunottoon. Lisäksi tehtäväpaketin tueksi laadittiin erillinen sanasto. Suomen kielen materiaaliin sisällytettiin harjoituksia, jotka liittyivät kielen perusrakenteisiin, kielenhuoltoon, tekstin ymmärtämiseen ja kirjoittamiseen.

Ajatuksena oli, että molempien pakettien tehtäviä on mahdollista hyödyntää jatkossa soveltuvin osin esimerkiksi YTO-pajassa tai OPVA-opinnoissa.

Keväällä pilotoidun OPVA-jakson päätteeksi pidettiin vielä yhteinen palaveri, jossa keskusteltiin intensiivijakson tuloksista. Lopputulos osoittautui onnistuneeksi, sillä jatkossa Salpauksessa on tarjolla kolmen kuukauden mittainen YTO-perustaitotasoa vahvistava OPVA-toteutus, joka järjestetään seuraavan kerran syyskuussa 2022.

Polkuja-hankkeessa tuotetut preppaustason materiaalit on jaettu aoe-sivustolle.
Toivottavasti niistä on hyötyä mahdollisimman monille.

Linkit:

Pilkahduksia tarjosi: