Kategoriat
Yleinen

Rengasintegraatio

Sana Yto-integraatio pitää sisällään monia eri asioita:

sisällöllinen integraatio
YTO-aineiden kesken tehtävä integraatio
YTOjen opettaminen ammattiopin kanssa samaan aikaan
YTOjen osaamisen osoittaminen työelämässä näytön yhteydessä.

Sisällöllinen integraatio

Äidinkielen tunneilla opetellaan alaan liittyviä tekstilajeja: ruokalistoja, potilasohjeita, reklamaatioita, mainoksia tai työmääräimiä. Kielenhuollon esimerkit tulevat alan sanoista ja teksteistä. Lisäksi oman alan sanaston oppiminen on tärkeää etenkin S2-opiskelijalle.

Miten siirtää taidot oikeisiin tilanteisiin?
Opetan ajoneuvoasentajille äidinkieltä, ja olemme opetelleet kirjoittamaan työmääräimiä ja tehneet asiakaspalveluharjoituksia äidinkielen luokassa. Olen kuitenkin tuskaillut toistuvasti sitä, etteivät taidot siirry työsaliin. Vaikka opiskelija muistaisi käyttää isoja alkukirjaimia, välimerkkejä ja yhdyssanoja oppitunneillani, taito ei tunnu siirtyvän autopuolen työsaliin. Asiakaspalvelutaitoja on toki hyvä harjoitella ryhmän kanssa, mutta on eri asia kohdata oikea asiakas.

Ytojen monipuolistamiseen tähtäävä hanke mahdollisti taitojen harjaannuttamisen aidossa ympäristössä. Ajoneuvoasentajille (1.8.2022 alkaen automekaanikko) kuului rengastöiden tekeminen. Koska kausirengastöitä tehdään kaksi kertaa vuodessa ja aina tiettyyn aikaan, integrointi sopi hyvin juuri rengastöihin. Lisäksi renkaat ehditään vaihtaa yhden päivän aikana.

Äidinkielen osuus

Rengasintegraation äidinkielen tehtävät:

tiedonhaku
mainoksen tekeminen
työmääräimen kirjoittaminen (oikeinkirjoitus)
asiakaspalvelu.

Suurin hyöty erityisopiskelijoille ja S2-opiskelijoille

Ammattiopettajat pystyivät keskittymään renkaiden vaihtoon, kun mukana oli ylimääräinen ihminen auttamassa. Kausirengastöistä kirjoitettava työmääräin sisältää melko vähän tekstiä. Syksyllä opiskelijat opettelivat kausirengastöihin liittyvää kokonaisuutta, ja moni tarvitsi apua ohjelman käytössä.  Erityisen tuen opiskelijat ja maahanmuuttajaopiskelijat hyötyivät eniten mukana olostani. Syksyllä opiskelijat eivät tehneet juurikaan asiakaspalvelua. Tosin kirjoitimme henkilökunnalle tekstiviestejä tai sähköposteja siitä, että auton saa tulla hakemaan.

Keväällä opiskelijoilla oli enemmän osaamista, ja kausirengastöiden lisäksi he tekivät vaativampia töitä. Työmääräimiin tuli runsaammin tekstiä, ja kielenhuoltoon liittyviä asioita tuli siten enemmän. Lisäksi opiskelijat luovuttivat autot asiakkaille ja huolehtivat esimerkiksi laskutuksesta.  Opiskelijat harjoittelivat ammatillisen tiedon kertomista ja perustelutaitoja: yleensä asiakkaat halusivat tietää renkaiden kunnosta ja siitä, milloin jälkikiristys pitää tehdä.

Marika Mäntylä

Kirjoittaja on Forssan ammatti-instituutin äidinkielen opettaja