Kategoriat
Artikkelit Tapahtumat

Osataan oikeasti

OSATAAN OIKEASTI – avslutning av projekthelheten 1.2 Rätt att kunna i Helsingfors 1.6.2022

Osaajaksi – alla kan! -projektet vid middagsbordet den 31.5.2022 i Helsingfors

HÄNT

Första sommardagen träffas vi i Helsingfors i Paasitorni, Hagnäs. Vi är kring 200 deltagare på plats och ännu en hel del med via Teams. Många träffar varandra för första gången. Det ligger förväntan och spänning i luften samtidigt som pratet inte vill ta slut.

Dagen består av föreläsningar, nätverkande, delande av erfarenheter och utvärdering av projektarbetet. Många diskussioner sker över en kopp kaffe eller mat. Utöver det används Howspace som komplement, framför allt för de som deltar på distans. Det är trångt mellan raderna av bord och köer uppstår i matsituationerna när sorlet av glada röster ökar i volym.

KÄNT

Under projektets gång har vi alla känt oss bortkomna och förvånade. Coronan och världsläget har ändrat planerna och tärt av resurserna. Idag fick vi lära oss att det kanske till och med varit riktigt bra. Vi har varit tvungna att ännu mer dela erfarenheter och luta oss mentalt mot varandra. Det har uppstått ett socialt förtroende mellan oss som jobbat i projekten och det märktes i stämningen idag. 1)

TÄNKT

Namnet på dagen är Osataan oikeasti, så vad kan vi egentligen? Det är ett varierat och gediget kunnande om yrkesutbildning som lyfts upp under dagen. Vi kan säkert vara överens om att vi har en större medvetenhet i vårt arbete för att utveckla yrkesutbildningen. Vi har också fått upp ögonen för att kolla vad andra gör på andra håll. Det kanske är dags att börja skriva dagbok över alla insikter vi får i det egna arbetet för att synliggöra hur många de är, oberoende om de kommer från studerande, projekt eller organisationer. 2)

LÄRT

De första stegen är tagna. Vi har lärt oss hur viktigt det är med klarhet och struktur för välmående, oberoende om det är fråga om studerande eller lärare. 3) Nu har vi många verktyg, arbetsmetoder och modeller för att jobba vidare som verkligen kan göra skillnad inom yrkesutbildningen. 4) Det ger en bra grund att stå på inför såväl dagliga utmaningar som fortsatta projekt.

Kanske vi alla så småningom blir sakkunniga som skapar nytt som har koll på rutiner och basfärdigheter för att skapa nytt sitt arbete, oberoende om vi pratar om personal eller studerande. Ett gott projekt kanske kännetecknas av inte bara svara på frågor som finns utan även skapa nya frågor och orsaka förvirring. 2) Tillsammans kan vi förankra resultaten av projekten i verksamheten och komma ihåg att vi är långt i från färdiga, men på god väg när det är resan som är det viktiga.

• Forskare, docent Antti Maunu tog upp det sociala förtroende som en viktig förutsättning för lärande i sin föreläsning.
  • Professor Kirsti Lonkas föreläsning om insiktsfullt lärande.
  • Maunu tog upp vikten av klarhet och struktur, vilket lett till en majoritet av positiva svar på enkät om hur studerande och lärare uppfattat perioden med distansstudier under corona.
  • Owal groups undersökning av projektens inflytande.

Tiivistelmä suomeksi

Oikeus osata -hankkeiden päätötilaisuus OSATAAN OIKEASTI 1.6.2022 Helsingissä

Kesäkuun ensimmäisenä päivänänä kokoonnuimme Paasitorniin tapaamaan toisiamme, arvioimaan toimintaamme, kuuntelemaan mielenkiintoisia luentoja ja jakamaan hyviä käytänteitä. Paikalla oli 200 osallistujaa ja etänä vielä lähes saman verran.  Keskustelu kävi vilkkaana niin itse tilaisuudessa kuin Howspace-ympäristössäkin ja tunnelma oli katossa, kun monet tapasivat toisiaan ensimmäistä kertaa koko hankkeen aikana.

Päivän aikana ammatillisen koulutuksen kehittämistä tarkasteltiin monesta näkökulmasta organisaatiosta opiskelijoihin ja eri tutkimushankkeisiin. Meille esiteltiin mm. Owal Groupin tekemää arviointiraporttia Oikeus osata -hankkeiden tuloksista ja saimme kuulla dosentti Antti Maunun ja professori Kirsti Lonkan viisaita ajatuksia oppimiseen liittyen. Osaaminen ja osallistaminen, vuorovaikutus ja selkeys sekä motivaatio ja sen ylläpitäminen nousivat päivän aikana puheenvuoroissa esille. Pääsimme myös itse esittelemään hankkeidemme tuotoksia pop up -kahviloissa ja keskustelemaan toisten hanketoimijoiden kanssa mieltä askarruttavista aiheista ja onnistumisen kokemuksista.

Vaikka Oikeus osata -ohjelma päättyy, ammatillisen koulutuksen kehittäminen ja hankkeessa tuotettujen ja jaettujen mallien toimeenpano jatkuu. Tekemistä ja avoimia kysymyksiä riittää. Selvää on kuitenkin, että vuorovaikutus ja yhdessä tekeminen tuottavat parhaiten uutta ammatilliseen koulutukseen ja saamme toisiltamme niin työkaluja, metodeja kuin mallejakin päivittäiseen työhömme.

Pilkahduksia tarjosivat Osaajaksi – alla kan! -hankkeesta Lotta Almark ja Liisa Pylvänäinen