Kategoriat
Artikkelit

Opiskeluvalmiuksia parantavien alakohtaisten S2-materiaalien rakentaminen ja käyttö

Tässä blogipäivityksessä olevia tehtäviä voi kokeilla Ammattiopisto Tavastian Moodlessa: Kurssi: Puhtauspalvelualan materiaalit (Vierailijat) (kktavastia.fi) (Kirjaudu Vierailijana)

Olen Ammattiopisto Tavastian S2-opettaja, keväällä 2022 olen ollut myös mukana Polkuja-hankkeessa. Tehtävänäni on ollut suunnitella ja kehittää kielellisiä ja ammatillisia valmiuksia sekä opiskelutaitoja tukevia digitaalisia oppimateriaaleja maahanmuuttajaopiskelijoille.

Ammatillisessa koulutuksessa kielellisenä tavoitteena on, että opiskelija pärjää arkielämän tilanteissa sekä edistyy kaikissa opinnoissa eli hän pystyy käyttämään aktiivisesti suomen kieltä sekä suullisesti että kirjallisesti. Oppaassa Saako olla suomea? on korostettu, että ammatillisessa peruskoulutuksessa viestinnällisillä taidoilla on keskeinen rooli. Suullisessa viestinnässä keskeistä on se, että opiskelija pystyy osallistumaan työskentelyyn täysipainoisesti ja hän osallistuu sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kirjallisissa taidoissa keskeisiä ovat erilaisten tekstilajien ymmärtäminen ja erilaisten tekstien oma tuottaminen. Kommunikaatiotaitojen vahvistamisen kautta myös vuorovaikutustaidot paranevat ja juuri nämä taidot ovat todella tärkeitä työelämässä. Haasteena on se, että kaikkien maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden suomen kielen taito ei ole riittävä aktiivista ja etenevää opiskelua varten. Lukutaito on usein heikko ja arkisanastokin on hyvin suppea. Tähän liittyy myös kyky etsiä ja käsitellä itsenäisesti tietoja eri tietolähteistä sekä taito käyttää aineistoa ja opittuja tietoja omassa työssä.

Olen keskustellut useiden eri aloja edustavien ammatillisten opettajien kanssa ja yhteinen huoli on se, että monen maahanmuuttajataustaisen opiskelijan alakohtainen sanasto on huonosti hallussa, vaikka ammatillisessa koulutuksessa juuri hyvä alan ammattikielen hallinta pitäisi olla keskeistä. Jos opiskelija hallitsee hyvin ammattikielen, ”hän voi osallistua tasavertoisesti, aktiivisesti ja itsenäisesti koulutukseen, harjoittaa ammattiaan sekä kehittää jatkuvasti itseään” (Saako olla suomea?). Monestakaan syystä hyvät kädentaidot eivät pelkästään riitä, ennen kaikkea työturvallisuuden takia. Pitää osata ja ymmärtää täysin, mistä on kyse. On osattava lukea ja tulkita erilaisia ohjeita, alan terminologiaa sekä työpaikan ammattislangia. Siksi on tärkeää panostaa alakohtaisen sanaston keräämiseen sekä sanaston ja ammattikielen harjoitteluun mm. erilaisten digitehtävien avulla.

Eri ammatillisilla aloilla on eri toiveita tukimateriaaleja kohtaan. Esim. puhdistuspalvelualalla juuri kommunikaatio- sekä vuorovaikutustaidot ovat tärkeimpiä ammatillisen osaamisen ja alakohtaisen sanaston lisäksi. Siksi alan ammattiopettajan kehotuksesta olemme luoneet kattavan luku- ja kuuntelupaketin, joka koostuu vuoropuheluista, haastatteluista ja teksteistä. On hyvin tärkeää, että nämä opetusmateriaalit liittyvät todellisiin kielenkäyttötilanteisiin aidossa työympäristössä eli se vahvasti tukee ajatusta, kuinka tärkeää oppiminen paikan päällä on.

Tehtävät on koottu sillä tavalla, että ensin voi tutustua alakohtaiseen sanastoon (työvälineet, alan adjektiivit, verbit) ja harjoitella sitä esim. alakohtaisilla kuvakorteilla Quizletissä ja Moodle-oppimisympäristön H5P-tehtävissä.

Esimerkki Quizlet-tehtävästä

Quizlet: Siivousvälineet ja koneet, sen jälkeen voi tutustua valmiisiin ohjeisiin ja oppaisiin Puhtausala: Siivousvälineet ja koneet Flashcards | Quizlet sekä harjoitella opittuja asioita ja työtapoja eri tehtävätyyppien avulla (esim. Löydä sopiva pari. (kktavastia.fi) , Raahaa sopiva sana oikeaan paikkaan. (kktavastia.fi), jne). Alan ammatilliset opettajat voivat käyttää sanastomateriaalia opetuksen tueksi tai esimerkiksi testaamiseen. jne). Alan ammatilliset opettajat voivat käyttää sanastomateriaalia opetuksen tueksi tai esimerkiksi testaamiseen.

Esimerkki Moodlen H5P-tehtävästä, jossa pitää löytää ja klikata kuvasta tekstissä mainitut siivousvälineet.

Sen jälkeen vuorossa on monta vuoropuhelua ja neljä puhtausalan ammattilaisen tarinaa sekä niihin liittyvät tehtävät. Kuuntelutehtävät ja tekstit etenevät helpommasta vaikeampaan ja keskittyvät viestinnän kautta sanaston ja rakenteiden oppimiseen ja harjoittelemiseen. Ideana on se, että opiskelija pystyy itsenäisesti tai S2-tunnilla harjoittelemaan kuullun ymmärtämistä sekä tekstin lukemista ja ymmärtämistä monipuolisesti puhtauspalvelualan eri toimipisteissä ja työtehtävissä (esim. Hotellissa: Kuuntele seuraavat vuoropuhelut ja tee tehtävät. (kktavastia.fi) ). Haastattelut ovat tositarinoita, kaikki nämä ihmiset ovat Ammattiopisto Tavastian entisiä opiskelijoita ja ovat pärjänneet hyvin työelämässä (esim. Victoria. Kuuntele, lue ja tee tehtävät. (kktavastia.fi) ). Nämä kertomukset liittyvät myös Polkuja-hankkeen nimeen eli erilaisia polkuja pitkin ammattiin.

Esimerkki Moodlen H5P-työkalulla toteutetusta kuuntelutehtävästä.

Koska kuuntelu- ja tekstitehtävät ovat eriaiheisia ja vaikeudeltaan eritasoisia, niistä hyötyvät hyvin eritasoiset kielenoppijat. Paitsi että kuuntelutehtävät liittyvät todellisiin kielenkäyttötilanteisiin, esim. asiakaspalvelutilanteisiin, niissä on erilainen työympäristö (sairaala, päiväkoti, hotelli). Siinä käydään myös hyvin käytännöllisiä asioita, kuten esim. perehdytys työpaikalla, työturvallisuus työpaikalla, työntekijän oikeudet ja velvollisuudet eli näitä tehtäviä hyvin voi käyttää myös työelämän kursseillakin, kun aiheena on työelämän pelisäännöt. (esim. Työturvallisuus työpaikalla. Perehdyttäminen työhön. (kktavastia.fi)). Siksi tätä materiaalia voi tarjota myös muillakin aloilla opiskeleville tai esim. eritysopiskelijoille. S2-opettajat voivat käyttää materiaalia näin tai muokata vapaasti sanastotehtäviä, luetun ja kuullun ymmärtämistehtäviä omien ryhmien tarpeisiin. Materiaalin tehtävät eivät ole sidoksissa toisiinsa, joten niitä hyvin voi käyttää valikoiden tai eriyttämisen tarpeita opetuksessa ottaen huomioon.
Vaikka eri ammatillisilla aloilla on eri toiveita ja odotuksia tukimateriaaleja kohtaan, on aivan selvää, että niitä tehdään tiiviissä yhteistyössä alan asiantuntijoiden kanssa. Se on monen ammattilaisen työpanos ja tästä tiimityöstä hyötyvät kaikki osapuolet.

Pilkahduksia tarjosi
Koulutuskuntayhtymä Tavastia
Tanja Hannolainen, S2-opettaja