Kategoriat
Artikkelit

Onko opetuksesi kielitietoista?

Saimme Luksiassa hankkeen puitteissa koulutusta kielitietoisuudesta yhden iltapäivän ajan. Kielitietoinen opettaja tunnistaa omassa opetuksessaan sanat ja rakenteet, jotka kuuluvat peruskielitaitoa syvällisempään opiskelukielitaitoon ja osaa ottaa ne huomioon. Tavoitteena on ilmaista asiat niin selkeästi, että myös heikomman kielitaidon omaava ymmärtää ne, mutta mahdollistaa myös kielitaidon kehittyminen.

Minkälainen opetus ja ohjaus on kielitietoista? Toimi ainakin seuraavien ohjeiden mukaan:

• Pidä selkeät siirtymät ja etene johdonmukaisesti.
  • Käytä eri viestintäkanavia: puhetta voi tukea esimerkiksi piirroksin, tekstiä kaavioin ja kuvin.
  • Käytä puheessa toistoa ja anna aikaa ajatella ja ymmärtää.
  • Alakohtaisten ammattitermien lisäksi selitä yleisen opiskelukielen käsitteitä, sekä puhekielisiä sanontoja ja ilmaisuja. Tuo uudet sanat mieluummin ensin perusmuodossa, jotta opiskelijan on mahdollista etsiä ne sanakirjasta ja oppia ne.
  • Selkeytä tekstiä väliotsikoilla ja luetteloilla.
  • Varmista ymmärtäminen pyytämällä opiskelijaa selittämään tai näyttämään, mitä pitää tehdä.

Koulutus Luksian yto-opettajille

Koulutukseen kuului alustus, mutta aikaa oli varattu myös opettajien työskentelyyn pienryhmissä omien kurssimateriaalien parissa. Yhdessä luimme toisten tehtäviä tai ohjetekstejä verkkokurssin suorittamisesta ja mietimme, miten asioita voisi sanoa selkeämmin. Yhdessä iltapäivässä ehtii muokata vain pientä pätkää, mutta toivottavasti siitä jää muistijälkiä myöhempää työskentelyä varten. Ajankohta koulutukselle oli onnistunut; kesän jäljiltä ja juuri ennen kiireisen opetuksen alkua sai pohtia opetusmateriaaleja tuorein silmin.

Heli Tiitinen ja Ann-Sofia Helttula
yhteisten aineiden opettajat Luksiasta