Kategoriat
Artikkelit

Ohjauksen monet kasvot

Opiskelijalla on oikeus saada eri oppimisympäristöissä opetusta ja ohjausta sekä henkilökohtaista ja tarpeellista opinto-ohjausta (Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017, 61§). Uudistuvassa opiskeluhuoltolaissa korostuu opiskeluhuollon ohjauksen ja tuen lähipalvelut. Opiskelijan opetus-, ohjaus- ja tukipalvelut tulisi olla oppijan käden ulottuvilla.

Valtakunnallisen opiskelijapalautteen mukaan opiskelijakokemus ohjauksesta on pysynyt hyvällä tasolla vv. 2018-22. Tosin on huomionarvoista, että opiskelija on moneen muuhun seurattavaan asiaan tyytyväisempi kuin saamaansa ohjaukseen.

Opiskelijapalautteeseen voi tutustua Vipunen-palvelussa mm. seuraavien asioiden kautta:

• Sain riittävästi tietoa opinnoista ja ammattialasta oppilaitokselta, jossa opiskelen.
  • Kanssani keskusteltiin opiskelun jälkeisistä tavoitteistani.
  • Sain riittävästi ohjausta opintojeni suunnitteluun.
  • Yhteistyö minua ohjaavien henkilöiden kanssa toimii hyvin.
  • Sain riittävästi ohjausta ammatilliseen jatkosuunnitelmaani (liittyen työelämään ja/tai jatko-opintoihin).

Ohjauspalveluita kehitetään opiskelija- ja työelämäpalautteen perusteella sekä itsearviointina

Ohjauspalvelut vaihtelevat prosessin eri vaiheissa. Alkuvaiheessa korostuvat oppilaitoksessa tapahtuva ohjaus ja neuvonta, nivelvaiheen tiedonsiirto, oppimisvalmiuksia tukevat opinnot, henkilökohtaistamisen suunnittelun käynnistyminen ja osaamisen tunnustaminen.

Opintojen edetessä korostuu ohjaus ja suunnittelu työelämässä tapahtuvan oppimisen ja näyttöjen onnistumiseksi, valinnaisuus, osaamisalat, ristiinopiskelun mahdollisuudet, uraohjaus ja mm. yksilölliset Oppimo-palvelut, kuten osaamisen hankinnan lisäopetus ja –ohjaus tai erityisopetus esim. YTO-osa-alueissa. Opintojen loppuvaiheessa ohjataan opintojen loppuun saattamiseksi, jatko- ja jälkiohjaus.

Monialaiset ohjaus-, tiedonsiirto- ja tukipalvelut saattavat olla opintojen solmukohdissa ns. erityistilanteissa tarpeellisia:  millaista ohjausta ja tukea tarvitaan, kun opiskelija kohtaa kurinpitoon liittyviä asioita (vrt. opiskeluoikeuden peruuttaminen/SORA, opintonsa väliaikaisesti keskeyttäneiden/eroavien/katsotaan eronneiksi).

Ohjauksessa on tunnistettava opiskelijoiden erityispiirteet:

• Oppivelvollisten ohjaus
  • Erityisopiskelijoiden ohjaus
  • Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ohjaus
  • Työvoimakoulutettavien ohjaus

Ohjaus on tavoitteellista, kun se perustuu ohjattavan tarpeisiin ja tutkinnon tai koulutuksen perusteisiin. Kriittistä on riittävä, ennakoiva, osaava ja oikea-aikainen oppilaitoksen ohjaus- ja valvontatyö, sen jatkuva kehittäminen ja johtaminen. Alku- ja päättövaiheen ohjaustarpeet saatetaan tuntea, mutta tähän väliin jäävä, ”sysimusta metsä” ei saa jäädä ohjaamatta.

Kiitos kaikille TAIn ohjaustoimijoille!

Pilkahduksia tarjosi:
Sari Iinattiniemi
opinto-ohjaaja, Turun ammatti-instituutti

Kirjoitus on julkaistu myös TAIblogissa:
Ohjauksen monet kasvot | Turun ammatti-instituutti (turkuai.fi)

Lisätietoa Ohjauksen nivelet kuntoon -hankkeesta: