Kategoriat
Artikkelit

Kielitietoisuuden jatkokehittämistä ja henkilöstön osaamisen lisäämistä

Tredussa kehitettiin Polkuja -hankkeen aikana kielitietoisuuteen ja selkokielisyyteen liittyvää materiaalia niin Moodle kurssina henkilöstölle kuin lyhyinä videoina, joiden avulla kuvataan mitä kielitietoinen opetus on. Videoista on koottu YouTube kanavalle Polkuja videokirjasto.

Videoiden avulla voi tutustua siihen mitä kielitietoisuudella käytännössä tarkoitetaan ja millaisilla teoilla voidaan helpottaa S2 opiskelijoiden oppimista. Videot ovat lyhyitä n. 2-3 min ja sieltä voi poimia ideoita, neuvoja ja ohjeita opetukseen.

Tredussa Polkuja hankekokonaisuudessa oli monta toimijaa ja valtakunnallisen hankkeen saatua jatkoaikaa projektipäällikkö vaihtui ja minä pääsin jatkamaan hanketta loppuun. Itse en ole toiminut S2 opetuksessa vaan taustani on ravintola- ja cateringalalta. Oli hienoa tutustua siihen materiaaliin ja ajatteluun, millaisia mahdollisuuksia kielitietoinen ajattelu tuo oppimiseen. Ravintola- ja cateringalalle on viimeisten vuosien aikana tullut paljon opiskelijoita, joiden äidinkieli on muu kuin suomi. Ala on sellainen, että se antaa hyvät mahdollisuudet kouluttautua ja työllistyä alalle, vaikka suomen kielen taito ei olekaan täydellinen. Alalla on kuitenkin tiettyjä asioita esim. hygienia ja erityisruokavaliot, joilla on suuri merkitys asiakasturvallisuudessa. Näiden asioiden opetuksessa on todella merkityksellistä, että opetuksessa huomioidaan niin kielitietoisuus kuin selkokielisyys.

Hyviä vinkkejä siitä miten vaikeasti ymmärrettäviä asioita kannattaa lähestyä opetuksessa, löysin Kurkistus kielitietoisuuteen kurssilta.

Linkki: https://moodle.tampere.fi/course/view.php?id=13561&lang

Kielitietoisuutta kannattaa siis tuoda mahdollisimman lähelle käytännön opetusta ja valmentaa ammatinopettajiakin kielitietoisuuteen ja selkokielisyyteen opetuksessa. Ravintola- ja cateringalalla on helppoa näyttää asioita ja puhua hygieniasta ja erityisruokavalioista samalla kun opetetaan ruoanlaittoa. Asioita visualisoimalla käytännön opetuksessa on mahdollista tuoda erilaisia aktiviteetteja opetukseen ja havainnollistaa asioita tekemällä. Asiat jäävät mieleen ja oppimista tapahtuu.

Näitä Polkuja hankkeen materiaaleja on mahdollisuus hyödyntää ja jatkokehittää tulevissa hankkeissa. OKM on myöntänyt strategiarahoitusta Opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen kehittämiseen vuosille 2022-2023. Tämän OPVA-haltuun hankkeen tavoitteena on lisätä henkilöstön osaamista opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen hyödyntämisestä ja hyvien käytänteiden levittäminen valtakunnallisesti. Tredu on hankkeessa mukana rakentamassa Kielitietoisuuteen ja selkokielisyyteen liittyvää koulutuskokonaisuutta. Joten uskon, että Polkuja hankkeen materiaalit tulevat olemaan osa tätä koulutuskokonaisuutta.

Pilkahduksia tarjosi:
Anne Haapalehto