Vaasalaiset lukiolaiset tutustuivat vaihto-opiskelijaohjelmiin ruotsin tunnilla

Tiistaina 20.3.2018 tutustuimme ulkomaille vaihto-oppilaaksi lähtemiseen ja sen tuomiin mahdollisuuksiin. Mukana projektissa oli Vaasan lyseon lukion ruotsin puhekurssien A- ja B-ryhmät. Projektissa meille kerrottiin erilaisista vaihto-opintomahdollisuuksista ja teimme aiheeseen liittyviä tehtäviä videoiden perusteella.

Tunnin alussa opettajat kertoivat erilaisista tavoista lähteä opiskelemaan ulkomaille (esim. Erasmus ja Kilroy) ja he kertoivat näiden projektien eduista ja järjestelyistä.

Katsoimme myös videoita, joista toinen oli erään vaihto-oppilaan haastattelu. Hän kertoi innostavin sanoin vaihto-oppilasvuodestaan Australiasta. Haastattelua oli mukava katsoa ja kuunnella, sillä oppilaasta saattoi silmin nähdä tämän innokkuuden. Se herätti ajatuksia omista haaveista tai suunnitelmista lähteä ulkomaille opiskelemaan. Varmasti jokainen oppilas on joskus leikitellyt ajatuksella vaihtoon lähtemisestä, ja tämä projekti toi sen taas pintaan.

Seuraavana päivänä tutustuimme ruotsalaisiin yliopistoihin ja korkeakouluihin. Tehtävä oli yllättävän mielenkiintoinen, ja saimme todellakin lähemmän katsauksen ulkomailla opiskeluun – vaikka kyseessä olikin Suomen naapuri. Kaiken kaikkiaan projektista jäi positiivinen vaikutelma.

Siiri ja Milja, Vaasan Lyseon lukio